Vol. 25 No 85 (2025): Crianças, interações e brincadeira na Educação Infantil
As interações e a brincadeira são eixos norteadores do currículo da Educação Infantil. Em tal direção, o dossiê temático tem como objetivo compartilhar investigações empíricas com crianças, realizadas no âmbito de instituições de Educação Infantil (creche e pré-escola), que tenham como foco as interações e a brincadeira. Desse modo, interessa ao dossiê investigações que evidenciem os efeitos das interações e brincadeiras das crianças em seus processos de socialização, na produção de culturas infantis, nas aprendizagens emergentes do contexto de vida cotidiana institucional, no convívio com as diferenças, assim como em seus modos de expressão por meio de diferentes linguagens.
Publiée:
2025-06-27
Apresentação
Dossiê
-
“Hands up, ma’am, this is a robbery!” Interpretive reproduction in sociodramatic role playing experienced in preschool
This article is a translation in English of the article: “Mãos ao alto, madame, isso é um assalto!”: a reprodução interpretativa em uma brincadeira sociodramática vivenciada na pré-escola -
Between Disputes and Discoveries Situations of conflict in young chil-dren’s plays in Early Childhood Educa-tion
This article is a translation in English of the article: Entre disputas e descobertas -
Ludic-aggressive play in Early Childhood Education Child and adult logic in dispute
This article is a translation in English of the article: Brincadeiras lúdico-agressivas na Educação Infantil -
Children’s narratives about play in the context of transition from pre-school to the first elementary school year
This article is a translation in English of the article: Narrativas de crianças sobre o jogo em contexto de transição da educação infantil para o 1° ano do ensino fundamental -
Playful Interactions in Early Childhood Education Yards and Rural Spaces Confluences and Propositions in Research
This article is a translation in English of the article: Interações brincantes nos terreiros de escolas da Educação Infantil do e no campo -
(De)colonial processes related to childhoods playing outdoors in early childhood education
This article is a translation in English of the article: Processos (de)coloniais relacionados às infâncias -
“My backyard is bigger than the world...”: the play experienced by Early Childhood Education teachers play as experienced by early childhood education teachers
This article is a translation in English of the article: “Meu quintal é maior que o mundo...”: o brincar vivenciado por professoras da Educação Infantil
Artigos
-
Teachers with Physical Disabilities in the Brazilian Educational Scenario A Systematic Review
This article is a translation in English of the article: Professores com deficiência física no cenário educacional brasileiro -
Crafts, affections and wisdoms: evaluation of a continuing education program for basic education teachers
This article is a translation in English of the article: Artesanias, afetos e sabedorias -
INCLUSIVE EDUCATION AND THE NINTH ART : POSSIBLE MEDIATION IN THE SCHOOL-FAMILY RELATIONSHIP
This article is a translation in English of the article: Educação inclusiva e nona arte -
Teaching and Learning of Environmental Education teachers' perceptions on continuing education in school
This article is a translation in English of the article: Ensino e aprendizagem de Educação Ambiental -
The closure of multigrade schools in rural territories what the research shows (2005–2022)
This article is a translation in English of the article: O fechamento de escolas multisseriadas em território campesino -
Social inequality and possible impacts on High School offering in Belém PA
This article is a translation in English of the article: Desigualdade social e possíveis impactos na oferta do Ensino Médio em Belém-PA -
A review of international literature on educational inequalities and school management
This article is a translation in English of the article: revisão da literatura internacional sobre desigualdades educacionais e gestão escolar -
Sociological reflections for what? With indigenous academics, in a university context, amazon.
This article is a translation in English of the article: Reflexões sociológicas para quê? Com acadêmicos indígenas, em contexto universitário amazonense










