Social inequality and the possible impacts on Pará state High School offering in the city of Belém-PA

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.AO07

Palavras-chave:

Social Vulnerability Index, Brazilian Common Core Curriculum, New High School, Public High School in Belém-PA

Resumo

This study aims to understand the quality of High School being offered in Pará state, Brazil. In order to do so, the discussion was grounded on the Social Vulnerability Index (SVI) and on some educational indexes regarding the city of Belém-PA, such as indexes related to flow, age-grade distortion, dropout rates, among others, with the intent of understanding which is the quality of public High School being offered within the State education network in the Pará-located Amazon. Thus, the study considers macrostructural factors, for instance social inequality, public policies, as well as microstructural factors, which include school infrastructure, age-grade distortion, student rates per class, pass rates, dropout rates, among other causes that interfere in students’ learning processes. The research was carried out by adopting a qualitative approach, materialized through document analysis. It was observed that, even though education is one of the dimensions assessed by the SVI, education public policy in force does not seek to overcome any of the causes of problems that might affect this education stage, as it seems to be the case with the High School Reform, at a federal level, as well as with the programs “Bora Estudar” (Let’s study), and “Escola que transforma” (School that transforms) by the Pará State Secretary for Education (SEDUC-PA). In other words, it is not enough to offer precarious education and to create public policies which do not align with goals that have guided education as a fundamental right and related to social quality. Based on that, the research could ponder that, as public policies keep on being dictated by multilateral organisms’ guidelines, both the SVI and the Basic Education Development Index (IDEB) results may be used to ground reforms for economic, social and political adjustment, as status quo maintenance is a capitalist project in a perpetual movement of self-renovation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Desigualdade social e possíveis impactos na oferta do Ensino Médio em Belém-PA

Biografia do Autor

Keline do Socorro Rodrigues de Souza, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade da Amazônia e mestrado em EDUCAÇÃO BÁSICA pela Universidade Federal do Pará (2020). É doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/EDUCANORTE) e pesquisadora do Grupo Trabalho e Educação vinculado à Universidade Federal do Pará. Atualmente é especialista em educação - SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO e professora de educação infantil - SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE BELÉM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em: Gestão, Currículo, Ensino Médio, Educação Infantil e Políticas Públicas.

João Paulo da Conceição Alves, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPa). É Professor Adjunto III no curso de Pedagogia no Campus de Abaetetuba/UFPa . É docente no curso de Doutorado em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPa), e no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão de Escola Básica (PPEB/UFPa). Possui Mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amapá (2009) e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2006). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE/UFPa). É associado à ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação), à SBPC (Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência) e à ANPAE (Associação Nacional de Política e Administração da Educação). Participa de pesquisas relacionadas às sub-áreas Trabalho e Educação; Políticas Educacionais para a educação básica; Indicadores de Qualidade do Ensino Médio; Trabalho e Relações Étnico-Raciais; Formação Humana e Educação Politécnica. Tem ministrado as seguintes disciplinas relacionadas à política e Legislação educacional, trabalho e educação e pesquisa educacional. (Texto informado pelo autor)

Downloads

Publicado

2025-06-27

Como Citar

Souza, K. do S. R. de, & Alves, J. P. da C. (2025). Social inequality and the possible impacts on Pará state High School offering in the city of Belém-PA. Revista Diálogo Educacional, 25(85), 942–960. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.AO07