The complex look at the storyline and dramas of Pibid Mathematics during a pandemic crisis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS12

Abstract

This article presents research on the Institutional Program for Initiating Teaching Scholarships, Mathematics Subproject, from the Federal University of Paraíba/campus IV. Our objective is to understand the challenges that Pibid Mathematics faced during the pandemic crisis and how the program adapted to formative and school practices developed internally and in partnership with the school. Specifically, we investigate the following questions: How did Pibid Mathematics overcome the challenges posed by the pandemic? What were the key elements that shaped the program's organization/ praxis during this period? Our analytical-reflective process draws on complex thinking as a theoretical-methodological framework and philosophy of life/living during times of crisis. Our findings reveal that Pibid Mathematics successfully adapted to the changes brought about by the pandemic by rethinking and exercising new approaches to teaching. However, the program was also impacted by the challenges and difficulties faced by the school. The conclusions offer insights into the achievements, challenges, impasses, tensions, and inventive possibilities that emerged for Pibid Mathematics and the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Prof. Doutorando Carlos Alex Alves, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)/CAMPUS DE BAURU

Doutorando em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Bauru.
Professor da Secretaria de Estado da Educação e da Ciência e Tecnologia da Paraíba (SEECT). Paraíba, Brasil.

Profa. Dra. Claudilene Gomes da Costa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutora em Engenharia Elétrica e de Computação (PPgEEC) da Universidade Federal do Rio Grande do
Norte (UFRN). Professora Associada II, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus IV, Rio Tinto,
Paraíba, Brasil.

Profa. doutoranda Agnes Liliane Lima Soares de Santana, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutoranda em Ciência e Engenharia de Materiais pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).
Professora Adjunta IV, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Campus IV, Rio Tinto, Paraíba, Brasil.

References

ARNT, R. M. Docência transdisciplinar: em busca de novos princípios para ressignificar a prática educacional. 2007. 266f. Tese (Doutorado em Educação) — Pontifícia Universidade de São Paulo (PUC-SP), São Paulo, 2007.

ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de COVID-19. EmRede – Revista de Educação a Distância, Brasília, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 20 dez. 2022.

BEZERRA, R. C.; CAETANO, R. S.; SILVA, L. D. C. P. da. Lesson Study na formação Inicial de professores: uma experiência no projeto PIBID/matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, Londrina, v. 15, n. 2, p. 132-141, 2022. DOI: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2022v15n2p132-141. Disponível em: https://jieem.pgsskroton.com.br/article/view/9916. Acesso em: 11 jan. 2023.

BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo da teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Tradução Camila Bogéa. 1. ed. São Paulo: Ática, 2008.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Tradução Bruno Magne. Porto Alegre: Artmed, 2000.

COSME, A. Escolas e professores no séc XXI: exigências, desafios, compromissos e respostas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 757-776, 2017. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.17.053.AO03. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/8441. Acesso em: 11 mar. 2023.

COSTA, R. D.; FEITOSA, F. Jogo Ping Pong aritmético como apoio no processo ensino-aprendizagem das operações básicas: um relato de experiência. Revista de Iniciação à Docência, Jequié, v. 6, n. 2, p. 171-188, 2021. DOI: 10.22481/riduesb.v6i2.9846. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9846. Acesso em: 28 jan. 2023.

CRUZ, K. S. da.; CURY, F. G. Algumas contribuições do PIBID para a formação de professores de matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 15, n. 37, p. 1-23, 2022. DOI: https://doi.org/10.46312/pem.v15i37.14653. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/14653/10728. Acesso em: 15 jan. 2023.

CUNHA, L. F. F. da.; SILVA, A. de S.; SILVA, A. P. da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, 2020. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924/553. Acesso em: 11 dez. 2022.

D’AMBROSIO, U. A transdisciplinaridade como uma resposta à sustentabilidade. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2011. DOI: 10.5216/teri.v1i1.14393. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/14393. Acesso em: 10 fev. 2023.

D’AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. São Paulo: Palas Athena, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

GONÇALVES, B. M. V.; LIMA, F. J. de. Aprendizagem docente e desenvolvimento de estratégias metodológicas no contexto do PIBID: reflexões sobre o GeoGebra como recurso para o ensino de funções. Boletim de Educação Matemática, Rio claro, v. 34, n. 68, p. 1056-1076, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v34n68a11. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/PgJX3sfYdvTYdsHgZmtYVjh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2023.

GUÉRIOS, E. Formação de professores que ensinam matemática em uma perspectiva de complexidade: discussão agregando fragmentos experienciais. Roteiro, Joaçaba, v. 46, p. e24347, 2021. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v46i.24347. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24347/16307. Acesso em: 10 fev. 2023.

LIMA, F. J. de.; GONÇALVES, B. M. V. Abordagens e reflexões sobre o Pibid matemática em produções publicadas em periódicos do campo educacional. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 10, n. 3, p. 84-98, 2020. DOI: https://doi.org/10.37001/ripem.v10i3.2373. Disponível em: http://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/ripem/article/view/2373/1865. Acesso: 16 jan. 223.

LUIZ, L. dos S.; SÁ, R. A. de. Formação continuada de professores de matemática para o uso pedagógico de tablets e smartphones: o desenvolvimento de uma ação pedagógica inovadora. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, Ed. Especial: Pesq. Form. Prof. Ens. Mat, p. 01-23, 2022. DOI: https://doi.org/10.5007/1981-1322.2022.e82497. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/82497/48508. Acesso em: 03 mar. 2023.

MARINS, A. S.; TEIXEIRA, B. R.; SAVIOLI, A. M. P. das D. Práticas de ensino exploratório de matemática e a mobilização/desenvolvimento do conhecimento matemático para o ensino por participantes do PIBID. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 35, n. 69, p. 314–342, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n69a15. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/MxLx6sx4zqtjrGSdyr9nmmL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 jan. 2023.

MIZUKAMI, M. G. N. Escola e desenvolvimento profissional da docência. In: GATTI, B. A.; JUNIOR, C. A. da S.; PAGOTTO, M. D. S.; NICOLETTI, M. da G. (Orgs.). Por uma política nacional de formação de professores. 1. ed. São Paulo: Editora UNESP, 2013. p. 23-54.

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em Aberto, Brasília, v. 16. n. 70, p. 57-69, 1996. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i70.2081. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2388/2127. Acesso em: 13 mar. 2023.

MORAES, M. C. Paradigma educacional ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2021.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento Tradução Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

MORIN, E. É hora de mudarmos de via as lições do coronavírus. Tradução Ivone Castilho Benedetti. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

MORIN, E. Entender o mundo que nos espera. In: MORIN, E.; VIVERET, P. Como viver em tempos de crise. Tradução Clóvis Marques. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015. p. 7-27.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo.. Tradução Eliane Lisboa. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005.

MORIN, E. O método 3: o conhecimento do conhecimento. Tradução Juremir Machado da Silva. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 1999.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

MORIN, E.; VIVERET, P. Como viver em tempos de crise. Tradução Clóvis Marques. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

PETRAGLIA, I. C.; ALVES, M. D. F.; GUÉRIOS, E. Apresentação – dossiê “complexidade e transdisciplinaridade no século XXI”. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 7-12, 2020. DOI: 10.28998/2175-6600.2020v12n28pvii-xii. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10918. Acesso em: 10 mar. 2023.

SÁ, R. A. de. Contribuições teórico-metodológicas do pensamento complexo para a construção de uma pedagogia complexa. In: SÁ, R. A. de.; BHRENS, M. A. (Orgs.). Teoria da complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. 1. ed. Curitiba: Editora Appris, 2019. p. 17-63.

SANTOS, T. W.; SÁ, R. A. de. O olhar complexo sobre a formação continuada de professores para a utilização pedagógica das tecnologias e mídias digitais. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, p. e72722, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.72722. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/72722/43849. Acesso em: 03 mar. 2023.

SILVA, J. V. da S; SILVA, D. B. F. da.; NETO, J. F. da S. Ensino de matemática na pandemia: reflexões sobre os desafios de pibidianos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 9, n. 27, p. 1-12, 2022. DOI: 10.30938/bocehm.v9i26.7472. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/7472/6712. Acesso em: 13 jan. 2023.

SILVA, N. M. R. da.; SOUZA, D. da S. O Pibid e a formação inicial de professores de matemática: um panorama de pesquisas realizadas no período de 2011-2021. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 5, n. 2, p. 1018-1042, 2022. DOI: https://doi.org/10.5335/rbecm.v5i2.13187. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/13187/114116927. Acesso em: 16 jan. 2023.

SOUZA, E. dos S.; PINTO, L. de O.; NETO, J. F. da S. As aulas online de matemática na pandemia. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 27, n. 77, p. 190-198, 2022. DOI: 10.37001/emr.v27i77.3181. Disponível em: http://www.sbemrevista.com.br/revista/index.php/emr/article/view/3181/2261. Acesso em: 12 jan. 2023.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes,. 2012.

VALENTE, G. S. C.; MORAES, Érica B. de.; SANCHEZ, M. C. O.; SOUZA, D. F. de.; PACHECO, M. C. M. D. O ensino a distância frente às demandas do contexto pandêmico: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 9, p. e843998153, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i9.8153. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8153. Acesso em: 13 dez. 2022.

VESTENA, C. L. B.; GUÉRIOS, E. Práticas educativas integradoras e transformadoras em tempo de pandemia: a experiência do projeto “Mundo mágico do CMEI na trilha de descobertas”. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 22, n. 72, 2022. DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS04. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/28749/25472. Acesso em: 10 fev. 2023.

VIVERET, P. O que faremos com a nossa vida. In: MORIN, E.; VIVERET, P. Como viver em tempos de crise. Tradução Clóvis Marques. 2. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015. p. 29-76.

Published

2023-08-15

How to Cite

Alves, C. A., Costa, C. G. da, & Santana, A. L. L. S. de. (2023). The complex look at the storyline and dramas of Pibid Mathematics during a pandemic crisis . Revista Diálogo Educacional, 23(78), 1150–1167. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS12