Social representations of being an early childhood educator: teachers’ identity constitution in the Education Undergraduate Course

a constituição da identidade docente no Curso de Licenciatura em Pedagogia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.AO04

Abstract

This paper approaches the initial education of educators to discuss teachers’ representations of the construction of their identity as educators at the early childhood education level. The discussion started in the teaching curricular internship in the early childhood education subject as part of the theoretical-practical reflections developed regarding the relationship between university and early childhood education public schools. The theoretical background includes Moscovici’s Social Representations (1981, 2012), Deschamps and Moliner (2009), Novaes, Ornellas and Ens (2017), and authors from the early childhood education field such as Campos (2008, 2010, 2018), Arroyo (2000), Drumond (2019), Ostteto and Maia (2019), and Kuhlmann Jr (2015), among others. The data was collected by applying a questionnaire to undergraduate students after they watched the interview with Maria Malta Campos from the Education College - PUC/SP about teachers’ identity in early childhood education. Our results indicated the affirmation of some historically built social representations of teaching children, which are repeated in the popular discourse. However, the answers given to the questionnaire revealed an understanding of the need for changes regarding the profession and the importance of one’s appropriation of a coherent and responsible conception of what it means to be a teacher of young children aiming the appreciation of these teachers’ identity.

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Author Biographies

Dr.ª Marilúcia Antônia de Resende Peroza, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais, mestra e Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Atualmente é professora Adjunta na Universidade Estadual de Ponta Grossa, atuando no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE/UEPG. É líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Infantil (GEPEEDI/CNPq) que compõe a Rede Interinstitucional de Pesquisadores sobre Formação e Práticas Docentes (RIPEFOR). É Editora-chefe da Revista Olhar de Professor - UEPG. Membro do Comitê Científico de Ciências Humanas do PIBIC/CNPq -UEPG.

Doutoranda Bruna Emilyn da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa na linha de pesquisa: ensino e aprendizagem. Mestre em Educação e Licenciada em Pedagogia pela mesma instituição. Atuou como professora no Programa Mais+ Educação na Rede Municipal de Ensino da cidade de Ponta Grossa. Integrante do grupo de Estudos "Formação de Professores". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ciências Humanas, atuando principalmente nos seguintes temas: Representações Sociais, Trabalho docente, Educação Infantil, Sociologia da Infância.

Published

2023-03-21

How to Cite

Peroza, M. A. de R. ., & Silva, B. E. da. (2023). Social representations of being an early childhood educator: teachers’ identity constitution in the Education Undergraduate Course: a constituição da identidade docente no Curso de Licenciatura em Pedagogia. Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.AO04