ATLAS.ti contributions to the quality of a qualitative research with the grounded theory method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO08

Abstract

Reports that discuss in detail the methodological approach used in research, its application, and data collection and analysis procedures are fundamental to guide the decision-making process in future studies. Likewise, they contribute to making upcoming analyses more consistent, meeting the precepts of quality in qualitative research. To share experience and promote innovation in qualitative analysis procedures, we describe, in this article, the specificities and contributions of ATLAS.ti in grounded theory research in Education. Therefore, we present the key features of the grounded theory, the quality of qualitative research, and the ATLAS.ti software. Furthermore, we describe the methodological direction of the study, carried out in a doctoral thesis. Besides the agility and support to organize documents when there is a large volume of data, it is concluded that ATLAS.ti assists in executing an analysis plan. It also contributes to maintaining proximity to the data already collected, which is an essential process for performing the grounded theory and strengthening the link between reality and the interpretation of the researcher. The confirmation and transparency of the results, however, are the best contribution of the software, which enhances its verification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Meyer, Instituto Federal do Paraná, Campus Curitiba. Brasil

Instituto Federal do Paraná, Campus Curitiba. Brasil. Doutora em Educação, e-mail: [email protected]

Dilmeire Sant' Anna Ramos Vosgerau, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. Brasil. PhD em Educação, e-mail: [email protected]

References

BRENNAND, E. G. de G.; LIMA, A. J. F. de. A contribuição de três tradições da teoria fundamentada para a pesquisa educacional. Cadernos de Educação, n.64, p.150-167, 2020.

CHARMAZ, K. A Construção da Teoria Fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed,

COUTINHO, C. P. A qualidade da investigação educativa de natureza qualitativa: questões relativas à fidelidade e validade. Educação Unisinos, v. 12, n. 1, p. 5-15, 2008. Disponível em: http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5291.

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa & projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

DIAZ-BAZO, C. Strategies to ensure the quality of qualitative research. The case of articles published in Education journals. Revista Lusofona de Educação, v. 44, n. 44, p. 29-45, 2019. Edicoes Universitarias Lusofonas. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/349/34962082004/index.html.

LINCOLN, Y. S.; GUBA, E. G. Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage, 1985.

MEYER, P.; VOSGERAU, D. S. R. Princípios para concepção de um portal para o desenvolvimento profissional da docência na educação superior, 2018. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Disponível em: https://pergamum-biblioteca.pucpr.br/acervo/341398?_ga=2.213708945.429914505.1684774699-1571785122.1676571428.

MEYER, P.; VOSGERAU, D. S. A. R. ; ZOPPO, B. M. ; LELIS, D. A. J. Retrato da pesquisa quando jovem: como se faz o pesquisador qualitativo. In: EYING, A. M.; COSTA, R. R. (Org.). Educação e formação de professores: inspirações, espaços e tempos. 1 ed. Curitiba: Editora CRV, 2021, v. 1, p. 265-28.

NASCIMENTO, J. B. do; SILVEIRA C. F. ; CARDOSO, H. S. P; FREITAS, E. M. J. de. A teoria fundamentada em dados aplicada ao campo da educação superior. Research, Society and Development, v. 10, n. 5, p. 1-16, 2021.

PRIGOL, E. L.; BEHRENS, M. A. Teoria Fundamentada: metodologia aplicada na pesquisa em educação. Educação & Realidade, v. 44, n. 3, p. 1-20, 2019.

SAN MARTIN CANTERO, D. Teoría fundamentada y ATLAS.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa Grounded Theory and Atlas.ti: Methodological Resources for Educational Research. Revista Electrónica de Investigación Educativa, v. 16, n. 1, p. 104-122, 2014. Disponível em: http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html.

STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento da teoria fundamentada. 2nd ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

TAROZZI, M. O que é a Grounded Theory? Metodologia de pesquisa e de teoria fundamentada nos dados. Petrópolis: Vozes, 2011.

VOSGERAU, D. S. R.; MEYER, P.; CONTRERAS, R. Análise de dados qualitativos nas pesquisas sobre formação de professores. Revista Diálogo Educacional, v. 17, n. 53, p. 909-935, 2017. Disponível em https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/9237.

WALTER, S. S.; BACH, T. M. Adeus papel, marca-textos, tesoura e cola: inovando o processo de análise de conteúdo por meio do Atlas.ti. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 16, n. 2, p. 275-308, 2015.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2023-06-07

How to Cite

Meyer, P. ., & Sant’ Anna Ramos Vosgerau, D. (2023). ATLAS.ti contributions to the quality of a qualitative research with the grounded theory method. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 929–944. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO08