A Metodologia Metacognitiva na metaformação com estudantes universitários do Brasil e de Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.AO04

Keywords:

Metodologia Metacognitiva, Metaformação, Internacionalização, Estudantes Universitários

Abstract

This article presents the structure of the first part of the metaformation program developed, in an online format, for university students from Brazil and Portugal, whose objective was to promote the internationalization of metacognitive methodology in training programs. The metaformation program was designed to develop metacognitive strategies that promote the expansion of autonomy, social cooperation and the understanding of human diversity. We present the first stage of the metaformation process, which included seven weekly meetings, in the second semester of 2023, lasting one and a half hours each, involving topics chosen based on the reality of university students in both countries. The choice of this methodology encourages the student to look at themselves, in the awareness, regulation and transformation of their own learning process. The results indicate that the metacognitive methodology provides opportunities for the development of metacognitive strategies, directing the undergraduate student towards learning how to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Translations of this article

Author Biographies

Evelise Maria Labatut Portilho, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Licenciatura em Pedagogia (PUC-PR); Mestre em Educação (PUC-PR); Doutora em Educação - (Universidade Complutense de Madrid). Professora do Programa Stricto Sensu em Educação da PUC-PR.

Doris Beraldo, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Bacharelado em Fonoaudiologia (PUC-PR); Mestre em M´úsica (UFPR); Doutoranda em Educação (PUC-PR); Professora da PUC-PR e da UNESPAR

Giovani de Paula Batista, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Licenciatura em Educação Física (PUC-PR), Mestrado em Educação (PUC-PR) e Doutorado em Educação (PUC-PR). Professor da rede estadual de Educação do Paraná.

Published

2025-12-10

How to Cite

Portilho, E. M. L., Beraldo, D., & Batista, G. de P. (2025). A Metodologia Metacognitiva na metaformação com estudantes universitários do Brasil e de Portugal . Revista Diálogo Educacional, 25(87), 2335–2346. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.AO04