DECOLONIALIDADE NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: transformações no currículo, na formação docente e nas práticas avaliativas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO05

Abstract

Abstract

The article proposes a critical analysis of the mathematics curriculum from a decolonial perspective, challenging the dominant perception of mathematics as a neutral and universal field. The study argues that the mathematics curriculum, by privileging Eurocentric epistemologies, excludes the knowledge of Indigenous peoples, Africans, and other non-Western cultures, perpetuating social inequalities. From the perspectives of decoloniality and ethnomathematics, the article advocates for pedagogical restructuring that values epistemic diversity, promoting a more inclusive and critical education. The text explores how decoloniality can contribute to the deconstruction of hegemonic narratives in mathematics education and create space for social justice and educational equity. The article also emphasizes the importance of teacher training to recognize and integrate diverse epistemologies, and highlights the need to rethink standardized assessments, which reinforce exclusions and inequalities in the educational system. Ethnomathematics, as a cultural approach to mathematics, is presented as a viable alternative for building a more inclusive curriculum connected to students' realities.

Keywords: Decoloniality; Mathematics Curriculum; Ethnomathematics; Social Justice; Critical Mathematics Education.

Downloads

Author Biography

Raimundo Santos de Castro, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO MARANHÃO

Professor Titular do Departamento de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão- IFMA, Campus São Luís-Monte Castelo. Licenciado em Matemática pelo Centro Federal de Educação Tecnológica do Maranhão (CEFET-MA). Especialista em Educação Profissional Integrada com Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, São Paulo (UFScar).

References

ASCHER, Marcia. Ethnomathematics: A multicultural view of mathematical ideas. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1991.

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

APPLE, Michael W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

ARAÚJO, Denise Lino de; NASCIMENTO, Antonio Naéliton do. Funções da escola: sujeitos, currículo e formação docente. Campina Grande: EDUFCG, 2023.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. São Paulo: Ática, 2002.

D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática e educação: construindo uma ponte entre culturas. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

KATSAP, Ada; SILVERMAN, Fredrick L. Ethnomathematics of Negev Bedouins’ existence in forms, symbols and geometric patterns. Rotterdam: Sense Publishers, 2016.

KILPATRICK, Jeremy; HOYLES, Celia; SKOVSMOSE, Ole. Meaning in Mathematics Education. Springer, 2005.

MIGNOLO, Walter. On Decoloniality. Durham: Duke University Press, 2024.

NICOL, Cynthia; KNIJNIK, Gelsa; PENG, Aihui; CHERINDA, Marcos; BOSE, Arindam (Eds.). Ethnomathematics and Mathematics Education: International perspectives in times of local and global change. Cham: Springer, 2024.

POWELL, Arthur B.; FRANKENSTEIN, Marilyn (Eds.). Ethnomathematics: Challenging eurocentrism in mathematics education. Albany: State University of New York Press, 1997.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

RISDIYANTI, Irma; PRAHMANA, Rully Charitas Indra. Ethnomathematics: Teori dan Implementasinya: Suatu Pengantar. Yogyakarta: UAD Press, 2020.

SETATI, Mamokgethi; BANGURA, Abdul Karim. African Mathematics: From bones to computers. Lanham: University Press of America, 2011.

SILVA, Tomaz T. da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Petrópolis: Vozes, 1999.

SKOVSMOSE, Ole. Critique as Uncertainty. New York: Springer, 2014.

Published

2025-03-18

How to Cite

Castro, R. S. de. (2025). DECOLONIALIDADE NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: transformações no currículo, na formação docente e nas práticas avaliativas. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 320–334. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO05