Educação tecnológica na era da plataformização

a Academia Cisco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS06

Abstract

In this article, we discuss the platformization of technological education, using Cisco Systems' educational system, known as Cisco Networking Academy, as our case study. Since Cisco was one of the first major tech companies to implement a platformized teaching model, it provides a prime example for understanding this phenomenon. Drawing on the studies from the Amsterdam School of Platform Theory, we begin by offering an overview of current research on the platformization of education. We then delve into how the Cisco Networking Academy leverages the three main mechanisms of platformization — datafication, commodification, and selection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edgar Roberto Kirchof, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Possui graduação em Letras (Português/Alemão) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1995), graduação em Teologia pela Escola Superior de Teologia (1998), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1997) e doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), tendo realizado um Pós-Doutorado em Estética e Biossemiótica na Universidade de Kassel, Alemanha (2005).

Vital Pereira dos Santos Junior, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Bacharel em Ciências da Computação pela FURB (1992) e Mestre em Computação Aplicada pela UNIVALI (2010). Especialização em Desenvolvimento de Aplicações WEB - Universidade Gama Filho, UGF (2003) Doutorado em andamento em Educação na Universidade Luterana do Brasil, ULBRA, Brasil. 

Augusto Russini, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA)

Possui graduação em História pelo Centro Universitário Franciscano (2005), graduação em Administração pelo Centro Universitário Cidade Verde (2020), especialização em Ensino e Pesquisa em História pelo Centro Universitário Franciscano (2007), especialização em Gestão Educacional - Direção, Coordenação e Supervisão Educacional pelo Centro Universitário Cidade Verde (2018), mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens pela Universidade Franciscana (2018), doutorado em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (2022), tendo realizado um Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Luterana do Brasil (2023).

Published

2024-12-09

How to Cite

Kirchof, E. R., Junior, V. P. dos S., & Russini, A. (2024). Educação tecnológica na era da plataformização: a Academia Cisco. Revista Diálogo Educacional, 24(83). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS06