Infâncias e migrações transnacionais

conversas sobre educação, cotidiano e tecnologias

Authors

Abstract

The article addresses aspects of a study with children in refugee situations and the relationship with learning in the context of the Covid-19 pandemic through Emergency Remote Teaching adopted by schools. The experience was built in meetings with migrants to help them continue their school activities, seeking to contribute to their inclusion in schools in Rio de Janeiro. Inspired by Larrosa (2002), we propose a path based on experience and treat conversation as a method for this research. We found possibilities to deal with childhoods, listening to children's narratives as an invitation to think about places and shared experiences. The children – two girls and a boy – are siblings and came from Syria in 2015 and, in 2018, were enrolled in a private school in Rio de Janeiro. Through the narratives we perceive representations about everyday life, customs, learning and technologies, as well as expectations, interrupted dreams, lack of interaction with the school community and lack of intercultural education. Qualitative study in which the methodology privileged the analysis of children's narratives, considering the experience of the three siblings and the migratory experience. The power of shared dialogues enabled reflections on transnational migrations and the importance of school for the process of inclusion in society. We point out the relevance of problematizing migrant childhoods and the exchange of knowledge that can be built in learning processes that consider cultural heterogeneity.

Keywords: Childhoods. Transnational Migrations. Education. Technologies. Pandemic.

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Author Biographies

Adriana Maria de Assumpção, Universidade Estácio de Sá (UNESA)

Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá/ Docente Permanente

Carla Antunes Pereira

Pedagoga formada pela Faculdade de Formação de Professores da UERJ, com Registro de Pedagoga pelo CFEP (Conselho Federal de Educadores e Pedagogos). Possui formação em Letras - Língua e Literatura Inglesa e experiência em ESL (English as a second language) na Educação Infantil. Mestre em Educação, na linha de pesquisa TICPE (Tecnologias de Informação e Comunicação nos Processos Educacionais), pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA). Doutoranda em Educação, na mesma linha de pesquisa e programa. Atua como Professora de Ensino Fundamental na Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. Também atua como professora-tutora EAD, pela UNIRIO, no Consórcio CEDERJ.

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Published

2024-06-06

How to Cite

de Assumpção, A. M., & Pereira, C. A. (2024). Infâncias e migrações transnacionais: conversas sobre educação, cotidiano e tecnologias. Revista Diálogo Educacional, 24(81). Retrieved from https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/31248