Academic rankings in Brazilian higher education

the trajectory of the Guia do Estudante (1986-2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.AO13

Abstract

Studies show that academic rankings have been constituting, in Brazil, an emerging field of study, of a multidisciplinary nature, through an embryonic scientific literature in expansion, produced by researchers from different areas of knowledge concerned with understanding the dynamics of operation of these instruments. of external evaluation. This article focuses on the study of the so-called national academic rankings, aiming to understand the trajectory of the Guia do Estudante, one of the pioneer classificatory tables, in the form of rating of courses and rankings of higher education institutions (HEI), which existed in Brazil for thirty-two years (1986-2018). From an empirical-rational perspective, a bibliographic-documentary analysis was conducted, having as reference three analytical dimensions: (i) typology, (ii) functioning, (iii) methodology and (iv) predominant trends. The research evidenced a trajectory marked by five periods: first steps in the classification of courses (1986-1990), classification of courses and also of HEIs (1991-2001), diversification and instability of the multiple ratings (2002-2008), methodological improvement and reduction of types of ratings (2009-2015), and emphasis on the transparency of the methodology and abrupt closure (2016-2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Henrique da Silva Lourenço, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Bacharel em Direito pela Universidade de Mogi da Cruzes (UMC), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas) e doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de São Paulo (USP) com foco na área da Formação, currículo e prática pedagógica.

Adolfo Ignacio Calderón, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com pós-doutorado em Ciências da Educação na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas).

Marco Wandercil, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

References

ALTBACH, Philip G. International Higher Education. Reflections on Policy and Practice. Chestnut Hill, Massachusetts: Boston College Center for International Higher Education, 2006.

ANHANGUERA EDUCACIONAL. Anhanguera tem 93 cursos estrelados pelo Guia do Estudante 2013, 11 set. 2013. Disponível em: http://www.anhanguera.com/noticias/anha_tem_93_cur_estrel_pel_gui_do_est_.php Acesso em: 01 mar. 2019.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; LOURENCO, Henrique S. Rankings en la educación superior brasileña: una aproximación a los rankings públicos y privados. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria (RIDU), v. 8, p. 95-110, 2014.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; MATIAS, Raone Cezar; LOURENÇO, Henrique da Silva. Rankings na educação superior: as melhores faculdades do brasil (1982-2000). Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, jan./abr., p. 226-247, 2014.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; PFISTER, Mariana; FRANCA, Carlos Marshal. Rankings acadêmicos na educação superior brasileira: a emergência de um campo de estudo (1995-2013). Roteiro, Joaçaba, v. 40, n. 1, jan./jun., p. 31-50, 2015.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; FRANCA, Carlos Marshal. Rankings acadêmicos na educação superior: tendências da literatura ibero-americana. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 23, n. 2, 2018.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio. Universidade Mercantil: a institucionalização do mercado universitário em questão. São Paulo em Perspectiva, São Paulo v. 14, n. 1, p. 61-72, 2000.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio. Qual a importância dos rankings acadêmicos? Entrevista concedida a Renata Cardoso. Desafios da Educação, 13 jun. 2022. Disponível em: https://desafiosdaeducacao.com.br/rankings-academicos-entrevista-com-adolfo-ignacio-calderon/. Acesso em: 30 ago. 2022.

CECHIN, Zenir Maria Forgiarini. Avaliação do ensino superior. Educação, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 81–94, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/4767. Acesso em: 31 ago. 2022.

DAMETTO, Jarbas; ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira. Avaliação educacional em larga escala: performatividade e perversão da experiência educacional. Educação, [S. l.], v. 40, n. 3, p. 619–630, 2015. DOI: 10.5902/1984644413742. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/13742. Acesso em: 31 ago. 2022.

GANGA-CONTRERAS, Francisco et al. Principais rankings acadêmicos internacionais: o caso de Chile. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S.l.], v. 28, n. 107, p. 407-434, 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362019002701964.

GUIA DO ESTUDANTE. Nosso ensino avaliado: há muito a melhorar. São Paulo: Editora Abril, 1988.

GUIA DO ESTUDANTE. Olhando Estrelas. São Paulo: Editora Abril, Ano XVIII, 1990.

GUIA DO ESTUDANTE. Os melhores cursos universitários do Brasil. São Paulo: Editora Abril, 1991.

GUIA DO ESTUDANTE. A jornada das estrelas. São Paulo: Editora Abril, 1992.

GUIA DO ESTUDANTE. As estrelas do ensino superior no Brasil. São Paulo: Editora Abril, 1994.

GUIA DO ESTUDANTE. Os melhores cursos universitários do Brasil. São Paulo: Editora Abril, 1998.

GUIA DO ESTUDANTE. Os melhores cursos do Brasil. São Paulo: Editora Abril, 1999.

GUIA DO ESTUDANTE. Os melhores cursos do Brasil. São Paulo: Editora Abril, 2000.

GUIA DO ESTUDANTE. Do bom e do melhor. São Paulo: Editora Abril, 2001.

GUIA DO ESTUDANTE. Campeões do ensino. São Paulo: Editora Abril, 4ª edição, 2005.

GUIA DO ESTUDANTE. Quem é quem no ensino superior. São Paulo: Editora Abril, 6ª ed, 2006.

GUIA DO ESTUDANTE. Regulamento. São Paulo: Editora Abril, 2007a.

GUIA DO ESTUDANTE. Os critérios da avaliação. São Paulo: Editora Abril, 7ª Edição, 2007b.

GUIA DO ESTUDANTE. Como é feita a avaliação do GE. São Paulo: Editora Abril, 8ª edição, 2008.

GUIA DO ESTUDANTE. Conheça a trajetória do Guia do Estudante. 2012. Disponível em: <http://guiadoestudante.abril.com.br/premio/sobre-premio/conteudo_132818.shtml> Acesso em: 3 abr. 2020.

GUIA DO ESTUDANTE. As estrelas do ensino superior. São Paulo: Editora Abril, 2013.

HAZELKORN, Ellen. Globalization and the Reputation Race in Rankings and the Reshaping of Higher Education: the Battle for World Class Excellence. London: Palgrave MacMillan, 2011.

HAZELKORN, Ellen. Rankings e o Papel de Bem Público do Ensino Superior. Educação Superior Internacional, n. 99, p. 7-9, 2019.

MENEZES, Ebenezer Takuno. Verbete ENC (Exame Nacional de Cursos). Dicionário Interativo da Educação Brasileira - EducaBrasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/enc-exame-nacional-de-cursos. Acesso em: 22 ago. 2022.

MOURA, Bruno Azevedo; MOURA, Leides Barroso Azevedo. Ranqueamento de universidades: reflexões acerca da construção de reconhecimento institucional. Acta Scientiarum. Education, Maringá, v. 35, n. 2, dez. 2013.

POLIDORI, Marlis Morosini. O papel da universidade no contexto contemporâneo: os desafios da avaliação. Educação, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 33–48, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/4323. Acesso em: 31 ago. 2022.

PORTAL APRENDIZ. USP e PUC-MG são eleitas as melhores universidades pelo Guia do Estudante. 05 out. 2006. Disponível em: https://portal.aprendiz.uol.com.br/content/usp-e-puc-mg-sao-eleitas-as-melhores-universidades-pelo-guia-do-estudante. Acesso em: 30 ago. 2022.

POST, David et al. Los Rankings Académicos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 21, n. 19, 2013.

PUC-CAMPINAS. PUC-Campinas é eleita pelo Guia do Estudante a melhor universidade privada na área de Saúde, 17 out.2014. Disponível em: http://www.revistahospitaisbrasil.com.br/noticias/puc-campinas-e-eleita-pelo-guia-do-estudante-a-melhor-universidade-privada-na-area-de-saude/. Acesso em: 01 mar. 2020.

SANDER, Benno. Consenso e Conflito: perspectivas analíticas na pedagogia e na administração da educação. São Paulo: Pioneira, 1984.

THÉRY, Hervé. Classificações de universidades mundiais, “Xangai” e outras. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 30, p. 185-205, 2010.

USP-UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. USP é a melhor universidade pública segundo Guia do Estudante, 14 out.2016. Disponível em: http://www.usp.br/imprensa/?p=60989 Acesso em: 01 mar. 2020.

Published

2024-09-12

How to Cite

Lourenço, H. da S., Calderón, A. I., & Wandercil, M. (2024). Academic rankings in Brazilian higher education: the trajectory of the Guia do Estudante (1986-2018). Revista Diálogo Educacional, 24(82). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.AO13