Contribuições de Bernardete Angelina Gatti à pesquisa sobre formação de professores no Brasil

Authors

  • Luciane Maria Schlindwein Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Maria Luiza de Souza e Souza Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Daniela Fonseca Gonçalves Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS03

Abstract

This article introduces professor and researcher Bernardete Angelina Gatti, with the aim of discussing her contributions to Brazilian educational research, especially in the fields of teacher training, assessment and scientific methodology. In order to prepare this text, we carried out a survey of Bernardete's bibliographic production, analyzing her Lattes curriculum and other platforms such as Scielo, Google Scholar and the Anped Portal. We based our study on reading texts produced about her and also on the lives she gave during the Covid-19 pandemic. We also invited Bernardete to recommend publications, especially books, that could help us reflect on the scientific output of this researcher who is concerned about and committed to teacher training in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GARCIA, Walter, E.. Bernadete Gatti: Educadora e Pesquisadora. Editora Autêntica. Porto Alegre, 2016.

GATTI, B. A. Live disponível in: https://www.youtube.com/watch?v=_36YaOquKeQ, 2021

GATTI, B. A. Live disponível in:https://www.youtube.com/watch?v=cQHFhpf2gqw&t=7386s, 2021.

GATTI, B. A. Live disponível in:Importância da Pesquisa em Educação para a Prática Pedagógica – Contexto pandemia

GATTI, B. A.. A construção da Pesquisa em Educação no Brasil. 1ª. ed. Brasília, DF: Plano Editora, 2002. v. 1. 87p .

GATTI, B. A.. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. 1ª. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1997. 135p .

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S. . Professores do Brasil: impasses e desafios. 1. ed. Brasília: Editora da UNESCO, 2009.

GATTI, B. A.; SILVA JUNIOR, C. A. (Org.) ; MIZUKAMI, Maria da Graça N (Org.) ; PAGOTTO, M. D. S. (Org.) ; SPAZZIANI, M. L. (Org.) . Por uma revolução no campo da formação de professores. 1. ed. São Paulo: Editora da Unesp, 2015. v. 1. 264p .

GATTI, Bernardete A. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. In: RBPAE v. 28, n. 1, p. 13 34, jan/abr. 2012

GATTI, Bernardete A. NOTAS DE LEITURA. In: Rev. Bras. Educ. (24) • Dez 2003).

GATTI, Bernardete A., GUIMARÃES, L. V. S. et PUIG, D. F. Uma cartografia na formação de professores para a educação básica: práticas e soluções inovadoras em propostas curriculares. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados, Universidade de São Paulo, 2022.

GATTI, B. A. Potenciais riscos aos participantes. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Ética e pesquisa em Educação: subsídios. Rio de Janeiro: ANPEd, 2019.

OSHIMA Flávia Yuri, Revista época, 2018

PIERRO, B. Entrevista à Bernardete Gatti. Revista de PESQUISA FAPESP n. 267, p. 25 a 29, maio/2018.

SCHLINDWEIN, Luciane, M.. Relatório de Pesquisa. p. 18, 19, 2018

VIGOTSKI, L. S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VIGOTSKI, L. S.. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2024-03-13

How to Cite

Schlindwein, L. M., de Souza e Souza, M. L., & Gonçalves, D. F. (2024). Contribuições de Bernardete Angelina Gatti à pesquisa sobre formação de professores no Brasil. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS03