Continuing Teacher Education as a Locus for Educational Product Evaluation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.AO08

Abstract

This work is based on the premise that basic education teachers can be receivers and evaluators of educational products (EPs) in the development phase. This study aimed to evaluate an EP with a Science-Technology-Society-Environment (STSE) approach by chemistry teachers in continuing education. This is a didactic sequence (DS) on the knowledge object of the periodic table, developed considering the parameters and educational purposes of the STSE approach. The evaluation stage of this EP, carried out in the context of a continuing education course, involved the participation of seven teachers from the Paraná state education system. Using questionnaires as a data collection tool, 13 questions were grouped into three categories relating to the use of the STSE approach and perceptions of the presence of parameters and educational purposes of the STSE approach in the DS. It was clear from the teachers' answers that by exploring the smartphone technological artifact using the STSE approach, the teaching of the periodic table knowledge object could be better understood and valued by basic education students. As for the presence of the educational parameters and purposes of the STSE approach, the participants pointed out that the resources and tools presented in the DS contribute to achieving the objectives listed for each of the proposed units. At the end of the research, we highlight the importance of considering basic education teachers as more than just potential users of EPs, including them as active agents in implementing and evaluating EPs.

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Author Biographies

Marco Aurelio Soares Fragoso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Docente da Educação Básica. Mestre em Formação Científica, Educacional e Tecnológica pela UTFPR.

Josmaria Lopes de Morais, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutora em Química (UFPR), Mestre em Ciências (UTFPR), Lic. e Bach. em Química (UFPR). Professora do Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Curitiba, onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Educação Ambiental, Ensino de Ciências, Formação de professores

Adriano Lopes Romero, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Licenciado em Química pela Universidade Estadual de Maringá, mestre em Química pela Universidade Estadual de Campinas, doutor em Educação em Ciências pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (campus Campo Mourão) atuando no curso de graduação em Licenciatura em Química e como docente permanente nos Programas de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) e Profissional em Rede Nacional em Gestão e Regulação de Recursos Hídricos (PROFÁGUA).

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Published

2024-03-13

How to Cite

Fragoso, M. A. S., de Morais, J. L., & Romero, A. L. (2024). Continuing Teacher Education as a Locus for Educational Product Evaluation. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.AO08