Madalena Freire: the passion to know the world through the joy of teaching and learning

a paixão de conhecer o mundo pela alegria de ensinar e aprender

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS06

Abstract

The aim of this article is to present the professional career and theoretical production of Madalena Freire. A bibliographical review is carried out to discuss the main contributions of her pedagogical thinking based on four works: A paixão de conhecer o mundo (1983; 1988); Observação, registro, reflexão - Instrumentos metodológicos I (1996); Avaliação e Planejamento: a prática educativa em questão. Instrumentos metodológicos II (1997) and Educador, educa a dor (2017). Based on this review, combined with the authors' pedagogical testimony, the following key ideas are discussed and affirmed: the commitment to teaching and teaching as political and pedagogical acts; the school as a place to exercise democracy and group work; democratic education, built through listening, care and the betting on children's ability to know the world and build knowledge mediated by reading and writing; intellectual discipline through study and registration. The pedagogical testimony is that of the passion to know the world through the passion to teach and learn with others in the unpredictability and unrepeatability of each educational act.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Nörnberg, Universidade Federal de Pelotas

Associate Professor in the Teaching Department of the Faculty of Education and permanent lecturer in the Postgraduate Program in Education at UFPel. CNPq Research Productivity Fellow - level 2. Vice-leader of GEALE - Study Group on the Acquisition of Written Language. Develops teaching and research activities with an emphasis on Teacher Education and Pedagogical Theory and Practice, conducting and guiding studies on training processes; teaching in the early years; education, care and public schools; planning and evaluation of educational practices.

Patrícia Pereira Cava, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Associate Professor in the Department of Foundations of Education, Faculty of Education, Federal University of Pelotas. PhD in Education (2007) from the Federal University of Rio Grande do Sul. Researcher in the Research Group on the Acquisition of Written Language (GEALE). She has experience in Psychology, with an emphasis on Educational Psychology, working mainly on the following subjects: school, childhood, pedagogical practice, early years, teacher training and teaching and learning.

Gilceane Caetano Porto, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Associate Professor in the Teaching Department of the Faculty of Education at the Federal University of Pelotas (UFPel). PhD in Education from the Postgraduate Program in Education at the Faculty of Education at UFPel (2011). She is vice-leader of the Interdisciplinary Research Group in Public Education (GIPEP/CNPq). She has experience in the field of Education, mainly with the following subjects: literacy, literacy, history of literacy and teacher training.

References

CAMARGO. F. A propósito do ato de estudar. In: FREIRE, M. (et.al.). Observação, registro, reflexão. Instrumentos metodológicos I. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996. p.55-57.

DAVINI, J. Contribuições de uma diferença. In: FREIRE, M. (et.al.). Observação, registro, reflexão. Instrumentos metodológicos I. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996. p.58-61.

DREXLER. J. Canção La trama y el desenlace. Álbum Amar La trama. (CD). Produtora Morgan Britos. 2009.

FREIRE, M. A paixão de conhecer o mundo. (1983) 6.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1988.

FREIRE, M. (et al.). Grupo. Indivíduo, saber e parceria: malhas do conhecimento. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1993.

FREIRE, M. (et al.). Observação, registro, reflexão. Instrumentos metodológicos I. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

FREIRE, M. (et al.). Avaliação e planejamento: a prática educativa em questão. Instrumentos metodológicos II. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1997.

FREIRE, M. Educador, educa a dor. 6.ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, M. Prefácio. In: GROSSI, E. P. Didática da alfabetização (v. 2). 3.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990. p. 9-10.

FREIRE, M. O que é um grupo? In: GROSSI, E. P.; BORDIN, J. (Orgs.). Paixão de aprender. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996. p. 59-68.

FREIRE, M. O sentido dramático da aprendizagem. In: GROSSI, E.P.; BORDIN, J. (Orgs.). Paixão de aprender. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996. p. 11-14.

FREIRE, M. Escola, grupo e democracia. In: GROSSI, E.P.; BORDIN, J. (Orgs.). Paixão de aprender. 8.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996. p. 152-159.

FREIRE, M. Ano 100 com Paulo Freire na Faculdade de Educação. Entrevista com Madalena Freire. Canal da Faculdade de Educação da USP no YouTube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZazvCI2FBwQ Acesso em 16 de setembro de 2021.

FREIRE, M. Depoimento de Madalena Freire, na I FLALC 2021. Canal da Academia Caxambuense de Letras, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=b_sg_9QfUmc Acesso em 02 de novembro de 2021.

FREIRE, M. Histórias e memórias com Madalena Freire. Congresso dos estagiários Carandá Educação. Canal Carandá Educação no YouTube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=y0Oaux0qNHY Acesso em 21 de abril de 2022.

FREIRE, M. Pró-Saber 30 anos - Madalena Freire. Canal Pro Saber RJ no YouTube, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WIbXYTKv65A Acesso em 19 de setembro de 2021.

FREIRE, M. Papo com Oficina III com Madalena Freire. Canal Arte Ação Brasil no YouTube, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zbtORsXwfH8 Acesso em 16 de setembro de 2021.

FREIRE, M. Pré-escola, Vila Helena Carapicuíba 1985, nostalgia, professora Madalena Freire. Canal Ricardo Ramos no YouTube, 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wK2y_I9V1KI&t=245s Acesso em 24 de abril de 2022.

MARTINS, M. C. O sensível olhar-pensante. In: FREIRE, M. (et.al.). Observação, registro, reflexão. Instrumentos metodológicos I. Série Seminários. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996. p. 15-37.

MELLO, S. L. de; FREIRE, M. Relatos da (con)vivência: crianças e mulheres da Vila Helena nas famílias e na escola. Cadernos de Pesquisa [s.l.], v. fev. 1986, n. 56, p. 82-105, 1986.

PESSOA, F. O Guardador de Rebanhos. In: PESSOA, F. Poemas de Alberto Caeiro. 10.ed. Lisboa: Ática. 1993.

Published

2024-03-13

How to Cite

Nörnberg, M., Cava, P. P., & Porto, G. C. (2024). Madalena Freire: the passion to know the world through the joy of teaching and learning: a paixão de conhecer o mundo pela alegria de ensinar e aprender. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS06