Gallery Walk Online in the training of teacher trainers

an open schooling experience during the covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS10

Abstract

This article is part of the context of the Institutional Doctoral Research in progress and entitled “Training of teacher trainers of the State Department of Education of Rio de Janeiro in the covid-19 pandemic: a cyberresearch-training”. It emerges from the dilemmas of training teacher educators and research in the context of the new coronavirus pandemic. As a theoretical-methodological framework, we used cyberresearch-training and open schooling as a strategy for doing/thinking. In this context, we present one of the devices called Gallery Walk online to understand how teacher trainers were formed from the sharing of narratives during the new coronavirus pandemic and in the light of the notion of open schooling. It addresses the process of learning and teaching from the dilemmas of trainers at the State Department of Education of the State of Rio de Janeiro. Our findings point in the direction that this training experience proved to be potent for the production of knowledge by the teacher trainers of the State Department of Education of Rio de Janeiro, in light of the hypermedia possibilities, interactivity, collaboration, co-creation and hypertextuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandro Jorge Tavares Ribeiro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutorando em Educação.

Edméa Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Professora Titular-Livre da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro Programa de Pós-Graduação em Educação Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ Editora-chefe da Revista Re-Doc, Revista Docência e Cibercultura Pós-doutora pela UAB-PT Professora convidada no Mestrado em Pedagogia do e-Learning UAB-PT

References

ARDOINO, J. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, Joaquim Gonçalves. (coord.) Multirreferencialidade nas ciências e na educação. [S.l.]: UFSCar, 1998.

ARDOINO, J. Para uma pedagogia socialista. [S.l.]: Plano editora, 2003.

BARBIER, R. A escuta sensível na abordagem transversal. Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998. p. 168-199.

BARBOSA, J. G. A Multirreferencialidade no campo da pesquisa e da formação. Matemática de primeira, 17 nov. 2020. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: https://youtu.be/6Icb4jDgBcE. Acesso em: 14 fev. 2021.

BARBOSA, J. G. Multirreferencialidade e produção do conhecimento: diferentes histórias de aprendizagens. Revista Educação em Questão, [s.l.], v. 32, n. 18, 2008.

BARBOSA, J. G.; MACEDO, R. S.; BORBA, S. Jacques Ardoino & a educação. São Paulo: Autêntica, 2012.

BOWMAN, S. L. The Gallery Walk: an opening, closing, and review activity. Sharon Bowman's Website, 2005. [S.l.: s.n., s/d]. Disponível em: https://bowperson.com/wp-content/uploads/2014/11/GalleryWalk.pdf. Acesso em: 30 dez. 2022.

CERQUEIRA, T. C. S. O professor em sala de aula: reflexão sobre os estilos de aprendizagem e a escuta sensível. Psic, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 29-38, jun. 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1676-73142006000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2021.

CERTEAU, M. De. A invenção do cotidiano, 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CORREIA, T. F. DE A. A Gallery Walk na educação básica: um olhar para as produções científicas do período de 2010 a 2020. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ ufscar/15050/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Tha%C3%ADs%20Fernanda%20de%20Aquino%20Correia_BCO.pdf. Acesso em: 30 dez. 2022.

EUROPEAN UNION. Open schooling and collaboration on science education. União Europeia, 2018. Disponível em: https://ec.europa.eu/info/fund ingtenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/swafs-01-2018-2019-2020. Acesso em: 30 jan. 2021.

FRANCEK, M. What is Gallery Walk? Starting Point-Teaching Entry Level Geoscience, 2018. Disponível em: https://serc.carleton.edu/introgeo/gallerywalk /index.html. Acesso em: 16 fev. 2021.

GAMBOA, J. I. C. Os contributos de uma Gallery Walk para promover a comunicação matemática. Relatório de Estágio realizado no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada II. Tese (Mestrado Ensino do 11.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico) – Escola Superior de Educação de Lisboa, Lisboa, 2019.

HAZELKORN, H. et al. Science education for responsible citizenship. Brussels: [s.n.], 2015. Disponível em: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a1d14fa0-8dbe-11e5-b8b7-01aa75ed71a1. Acesso em: 30 jan. 2023.

MACEDO, R. S. A pesquisa como heurística, ato de currículo e formação universitária. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

MACEDO, R. S. Atos de currículo e formação: o príncipe provocado. Revista Teias, [s.l.], v. 13, n. 27, p. 8, 2012b. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24252. Acesso em: 17 fev. 2021.

MACEDO, R. S. Multirreferencialidade: o pensamento de Jacques Ardoino em perspectiva e a problemática da formação. In: Jacques Ardoino & a Educação. Autêntica. [S.l.: s.n.], 2012a. p. 35-62.

MACEDO, R. S. Outras luzes: um rigor intercrítico para uma etnopesquisa política. In: MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.;

PIMENTEL, Á. Um rigor outro: sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador, BA: EDUFBA, 2009.

MACEDO, R. S. Pesquisar a experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba, PR: CRV, 2015.

MADDALENA, T. L.; ROSSINI, T. S. S.; SANTOS, E. Diário hipertextual online de pesquisa: uma experiência com o aplicativo Evernote. Diário de pesquisa na cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. Rio de Janeiro: Omodê, 2018.

OKADA, A.; MATTA, C. E. DA. A formação docente para educação profissional por meio de um curso de extensão com tecnologias emergentes e escolarização aberta. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 71, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2021000401766&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Acesso em: 02 maio 2023.

OKADA, A.; RODRIGUES, E. A educação aberta com ciência aberta e escolarização aberta para pesquisa e inovação responsáveis. In: TEIXEIRA, C.; SOUZA, M. V. Educação Fora da Caixa: tendências internacionais e perspectivas sobre a inovação na educação. São Paulo: Blucher, 2018. v. 4.

RIBEIRO, M. R. F.; SANTOS, E. Pesquisa-formação multirreferencial e com os cotidianos na cibercultura: tecendo a metodologia com um rigor outro. Revista de Educação Pública, [s.l.], v. 25, n. 59/1, p. 295-310, 2016.

RYAN, C. Science Education for Responsible Citizenship. Report to The European Commission. 2015.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 2001.

SANTOS, E. O. DOS. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. [S.l.: s.n.], 2005.

SANTOS, E. O. DOS. Formação de professores e pesquisadores no contexto de pandemia: possibilidades e limites. [Webconferência. LIVE FEUFF, 1h23m28s], 23 set. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hdR3PED0kAY. Acesso em: 23 set. 2020.

SANTOS, E. O. DOS. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. Disponível em: http://edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

SANTOS, E. O. DOS; REIS, L. R. DOS. O caminhar na educação: narrativas de aprendizagens, pesquisa e formação. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2020.

SANTOS, E.; CAPUTO, S. G. Diário de pesquisa na cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. In: Diários online, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. Rio de Janeiro: Omodê, 2018. cap. 1, p. 23-45. ISBN 9788590662402.

SANTOS, E.; CAPUTO, S. G. Diário de pesquisa na cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. In:

MADDALENA, T. L.; ROSSINI, T. S. S.; SANTOS, E. Diário hipertextual online de pesquisa: uma experiência com o aplicativo evernote. Rio de Janeiro: Omodê, 2018. cap. 4, p. 92-110. ISBN 9788590662402.

SANTOS, E.; CAPUTO, S. G. Diário de pesquisa na cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. In:

BARBOSA, A.; SANTOS, E.; RIBEIRO, M. Diário online no WhatsApp: app-learning em contexto de pesquisa-formação na cibercultura. Rio de Janeiro: Omodê, 2018. cap. 5, p. 111-131. ISBN 9788590662402.

SILVA, M. Sala de aula interativa: A educação presencial e à distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande-MS, 2001. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/807255398722898920 38323523789435604834.pdf. Acesso em: 23 jan. 2023.

VALE, I.; BARBOSA, A. O contributo da Gallery Walk para promover a comunicação matemática. Educação & Matemática, [s.l.], v. 149-150, p. 2-8, 2018.

WEBINAR - Currículos, Diferenças e Multirreferencialidade. Intérprete: Roberto Sidnei Macedo. [S.l.]: TV IFBA Lauro de Freitas, 2020. Disponível em: https://youtu.be/Z3NpIO4hcoA. Acesso em: 19 fev. 2021.

Published

2023-06-07

How to Cite

Ribeiro, S. J. T., & Santos, E. (2023). Gallery Walk Online in the training of teacher trainers: an open schooling experience during the covid-19 pandemic. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 809–827. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS10