“Care, Know, and Do”: a proposal for contextualizing chemistry teaching based on the pollution of the Pavuninha River

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS03

Abstract

This article presents a Educational Design Research (EDR) articulated with the Open Schooling perspective, which involved the construction and collaborative implementation of a pedagogical artifact, to contextualize the teaching of chemistry from a socio-scientific issue (QSC) that affects students' everyday life and their local community: The pollution of the Pavuninha River. The study was implemented in a public school in Rio de Janeiro, involving the partnership between three university researchers, a chemistry teacher and her 33 high school students. The research adopted an open and participative scenario and the "Care, Know, Do" model to formulate and develop the activities, which involved conversation groups, film screening, geolocation resource with Google Street View, lectures with researchers, and projects prepared by the students with different intervention initiatives in their community. The students felt motivated and engaged throughout the process. In addition, they integrated scientific culture and citizen awareness, generating positive reports about learning chemistry, as well as solutions to environmental problems experienced in their territory. Following the assumptions of the EDR methodological approach, the entire planning and implementation process was documented and analyzed, generating the present design narrative.

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Author Biographies

Miriam Struchiner, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro, coordenadora do Laboratório de Tecnologias Cognitivas (LTC/NUTES) desde 1995, líder do grupo de pesquisa "Pesquisa e Desenvolvimento de Ambientes Construtivistas de Aprendizagem Presenciais e a Distância com o uso de Tecnologias da Informação e Comunicação". Atua nas áreas de Tecnologia Educacional, com ênfase na pesquisa e desenvolvimento de Ambientes de Aprendizagem mediados pelas Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) e no uso de Redes Sociais na Educação em Ciências e Saúde, principalmente nos seguintes temas: educação a distância, Internet e Educação, aprendizagem colaborativa, construtivismo social, formação de recursos humanos em saúde e educação em ciências e saúde na escola básica. Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1977), mestrado em Educação - Boston University (1986) e doutorado em Educação - Boston University (1992). É membro fundador da Rede Nacional de Ciência para a Educação -CpE. Foi bolsista CONICYT (Comision Nacional de Investigación Científica y Tecnológica)/Chile), atuando como em pesquisa e ensino de pós-graduação no programa de Enseñanza de las Ciências da PUC-Valparaíso (2015-2016). Membro do RRIdata network - Responsible Research and Innovation - Open University, UK; Colaboradora associada dos projetos internacionais CONNECT inclusive Open Schooling and OLAF ? Online Learning and Fun - European Comission - EC (2020-2023). Membro do Advisory Board do Projeto CONNECT-HORIZON-2020-2023. Atuou como Coordenadora do Programa de Pós-graduação do NUTES/UFRJ entre 1998-2002 e como Diretora do NUTES/UFRJ (atual Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde) nos seguintes períodos: 2002-2010 e 2013-2015.

Cristian Merino Rubilar, Pontificia Universidad Catolica de Valparaíso

Professor Adjunto do Instituto de Química da Pontificia Universidad Catolica de Valparaíso - Chile.

Possui doutorado em Didáctica de las Ciencias Experimentales pela Universitat Autònoma de Barcelona - UAB(2009). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem.

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Published

2023-06-07

How to Cite

., Struchiner, M., & Rubilar, C. M. (2023). “Care, Know, and Do”: a proposal for contextualizing chemistry teaching based on the pollution of the Pavuninha River . Revista Diálogo Educacional, 23(77), 676–697. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS03