Articulated experience between Design and Education in the Experimental Design Laboratory on wheels in Cruzeiro/SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS04

Abstract

The paper examines the educational quality of an extension Project in order to develop emancipatory training actions for students based on the methodology of design thinking and developed in formal and non-formal education contexts, considering UNESCO's Sustainable Development Goals (SDGs) targets and open schooling. Its activities are based on the challenge of creating innovative ideas for local problems in regions with contexts of technological, educational, social, cultural and economic inequalities, which include learners, experts and community. In the first edition of Experimental Design Laboratory (in Portuguese Laboratório Experimental de Design – LEDE), a total of 100 high school, vocational and technological students from the city of Cruzeiro - SP participated in face to face workshops, while 10 students from the Technology in Educational Design undergraduate course of Unifesp concomitantly participated in the proposal inserted in a discipline of their course. The analysis of this report is qualitative in nature and developed through action research. The observations presented in this document highlight that the methodology of design thinking applied in a context of challenge for local problem’s creation of solutions, as well as the complementary educational actions in the metaverses, in environments prepared for action (design laboratory/SpatialChat) with integration between groups formed by different origins, spaces and technological means, brought positive impacts by demonstrating the capacity of the groups to develop solutions, deal with diversity of thought and value otherness in the learning process.  he article, based on the analysis of the manifestation of this educational approach in the students, proposes recommendations to higher education teacher-researchers and socio-cultural and educational agents locally impacted by the project for the use of the methodology of design thinking in the scope of emancipatory education supported by Open Schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabel Patrícia Meister, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Doutora em Educação, Arte e História da Cultura

Valéria Sperduti Lima, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (1992), mestre em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1997) e doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/ SP (2002). 

Nos anos de 2006 à 2011 foi professora adjunta na Universidade Federal de São Carlos - UFSCar e atuou em atividades de ensino, pesquisa e na coordenação pedagógica de cursos de graduação e de especialização na modalidade a distância; foi coordenadora de desenvolvimento de profissionais na UAB UFSCar. 

Em 2011 assumiu o cargo de docente na Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, onde atua em cursos de graduação, especialização e aperfeiçoamento na modalidade a distância, principalmente com temáticas de avaliação e de formação de professores. 

A partir de 2021 tornou-se docente no Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI) na linha de pesquisa Práticas e Processos Formativos de Educadores para Educação Inclusiva. 

Foi coordenadora de Desenvolvimento Docente da ProGrad UNIFESP no período de 2014 a 2019 e coordenadora geral da UAB UNIFESP desde novembro de 2018 até o momento.

Alessandro dos Santos Faria, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Professor Adjunto de Design na Universidade Federal de São Paulo | UNIFESP e Professor colaborador do Centro de Política e Economia do Setor público da FGV-SP.

Profissional com muito interesse nos aspectos teóricos e práticos do desenvolvimento de produtos, serviços e modelagem de negócios. Desde 2010 aproxima o Design Thinking de instituições públicas, privadas, fundações e ONGs.

Mentor do Programa Inovativa Brasil, realizado pelo Ministério da Indústria, Comércio Exterior e Serviços (MDIC) e pelo Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE), com execução da Fundação Centros de Referência em Tecnologias Inovadoras (CERTI).

Membro do Centro de Educação Transdisciplinar - CETRANS. Colaborador da Rede de Professores do Instituto de Cidadania Empresarial - ICE.

Desenhista e fabricante de coisas desde a infância

References

AFLATOONY, L. WAKKARY, R. Thoughtful Thinkers: Secondary Schoolers’ Learning about Design Thinking. Vancouver, Canadá: Simon Fraser University, 2015. Disponível em: https://summit.sfu.ca/item/15249.

BARAN, P. On Distributed Communications: I. Introduction to Distributed Communications Networks. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 1964. https://www.rand.org/pubs/research_memoranda/RM3420.html. Also available in print form.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. SP: Edições 70, 2011.

BARDIN, L. L’Analyse de contenu. Paris: Presses Universitaires de France, 1977.

BUCHANAN, R. Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, v. 8, n. 2, pp. 5-21, Published by: The MIT Press, Spring, 1992.

BROWN, T. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro, RJ: Alta Books, 2017.

BROWN, T. Design Thinking: Thinking like a designer can transform the way you develop products, services, processes—and even strategy. Boston, EUA: Harvard Business Review, 2008. Disponível em:https://readings.design/PDF/Tim%20Brown,%20Design%20Thinking.pdf.

CRESWELL, J. W. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3ª Ed. Porto Alegre: Penso, 2014.

CROSS, N.; DORST, K.; ROOZENBURG, N. Proceedings of a Workshop meeting held at the Faculty of Industrial Design Engineering, Delft University of Technology, The Netherlands, May 29-31, 1991. Delft: Delft University Press, 1991. Disponível em: https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:83a0d981-d053-4944-90af-3d165b9d079e?collection=research.

CROSS, N. Design Research: A Disciplined Conversation, Design Issues, v. 15 n. 1, pp. 5‐10, 1999. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1511837.

CROSS, N. Designerly ways of knowing: design discipline versus design science. Design Issues, v. 17, n. 3 pp. 49-55, 2001. Disponível em: http://oro.open.ac.uk/3281/.

DESIGN COUNCIL. Making life better by design. London, UK: Design Council, 2020. disponível em https://www.designcouncil.org.uk/our-work/our-impact/

EUROPEAN COMMISSION (EC). Open schooling and collaboration on science education, 2021. Disponível em: https://cordis.europa.eu/programme/id/H2020_SwafS-01-2018-2019-2020.

FARIA, A.; MEISTER, I.; LIMA, V. S. Plano de Trabalho LEDE | Laboratório Experimental de Design sobre Rodas UAB | Unifesp. Unifesp: São Paulo, 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FURTADO, J. P. A avaliação participativa. In: OTERO, M. R. (org.). Contexto e prática da avaliação de iniciativas sociais no Brasil: temas atuais. São Paulo: Peirópolis, 2012, pp. 21-41.

GRUNSPAN, D. Z.; WIGGINS, B. L.; GOODREAU, S. M. Understanding Classrooms through Social Network Analysis:

A Primer for Social Network Analysis in Education Research. The American Society for Cell Biology - CBE—Life Sciences Education, v. 13, n. 2, pp. 167-178, 2017. Disponível em: https://www.lifescied.org/doi/10.1187/cbe.13-08-0162.

AÇÃO EDUCATIVA; UNICEF; PNUD; INEP-MEC (Coords.). Indicadores de qualidade na educação. São Paulo: Ação Educativa, 2004.

KELLEY, T. Confiança Criativa – libere sua criatividade e implemente suas ideias. São Paulo: HSM Brasil, 2014.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos: para quê? São Paulo: Cortez, 2002.

MARTINS, G. A. Estudo de Caso: Uma estratégia de pesquisa. 2a ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MEISTER, I.; OKADA, A. The knowledge in virtual networks with social media to promote open education: habitat of collective intelligences. EmRede Journal of Distance Education, v. 8, n. 2, 2021. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/799.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 7ª ed. São Paulo: Hucitec, 2000.

OKADA, A.; GRAY, P. A Climate Change and Sustainability Education Movement: Networks, Open Schooling, and the ‘CARE-KNOW-DO’ Framework. Sustainability v. 15, n. 3, 2356, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su15032356.

OKADA, A.; RODRIGUES, E. A Educação Aberta com Ciência Aberta e Escolarização Aberta para Pesquisa e Inovação Responsáveis, p. 41 -54. In: TEIXEIRA, C. S.; SOUZA, M. de V. Educação Fora da Caixa: Tendências Internacionais e Perspectivas sobre a Inovação na Educação. São Paulo: Blucher, 2018.

OSTERWALDER, A. et al. Value Proposition Design – como construir propostas de valor inovadoras. Rio de Janeiro: HSM Brasil, 2014.

PATTON, M. Q. Qualitative evaluation and research methods. 2ª ed. Thousand Oaks: Sage; 1990.

RUSMANN, A.; EJSING-DUUN, S. When design thinking goes to school: A literature review of design competences for the K-12 level. Int J Technol Des Educ, v. 32, p 2063-2091, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-021-09692-4. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10798-021-09692-4.

THIOLLENT, M. J.-M. Aspectos qualitativos da metodologia de pesquisa com objetivos de descrição, avaliação e reconstrução. Cad. Pesqui. [online], n. 49, pp. 45-50, 1984. ISSN 0100-1574.

Published

2023-06-07

How to Cite

Meister, I. P., Sperduti Lima, V., & dos Santos Faria, A. (2023). Articulated experience between Design and Education in the Experimental Design Laboratory on wheels in Cruzeiro/SP. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 698–729. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS04