Paths of the anarchist teacher João Penteado and the formation of a personal archive:

documents that tell history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.DS06

Abstract

The text presents the relationship of belonging between a personal archive and the social and human causes marked by the institutional insertion of the subject in evidence. The formation and organization of a personal archive can express details and interstices of a life, expressed by social, political and cultural contexts. In this research, the archival organization, the contextualization of documents and the historiographical work based on access to primary sources allow the construction of historical narratives about the life of the anarchist professor João Penteado and the history of Modern Schools in São Paulo. Next, the João Penteado Archive will be commented from a possible path of life of this educator and the schools he directed, evoking the memory of experiences of libertarian education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Eliza dos Santos, Universidade de São Paulo (USP)

Possui graduação e Licenciatura em Letras pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2007), mestrado em História da Educação pela Universidade de São Paulo (2009) e doutorado em História da Educação e Historiografia pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2014). Tem 12 anos de experiência como docente no Ensino Superior, tendo atuado com ensino e pesquisa nas áreas de Pedagogia e demais Licenciaturas, especificamente no campo da História da Educação. Também desenvolve ações com formações de professores de rede pública de ensino. Atualmente, é pesquisadora no Centro de Memória da Educação da Faculdade de Educação da USP, no qual realiza pesquisas sobre arquivos e fontes para investigação da história da educação, com ênfase na educação libertária e nos movimentos de renovação da educação. É também, atualmente, professora de História da Educação na Faculdade de Educação da USP. (Fonte: Currículo Lattes)

Published

2022-12-08

How to Cite

Santos, L. E. dos. (2022). Paths of the anarchist teacher João Penteado and the formation of a personal archive: : documents that tell history. Revista Diálogo Educacional, 22(75). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.DS06