Desenho da condição profissional dos(as) pedagogos(as) no contexto organizacional

possibilidades e limitações

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.AO01

Abstract

Our study has the general objective of to characterize the professional condition of pedagogues in organizational spaces. This study is based on Libâneo (2001; 2012), Sánchez (2014), Fazenda (2011), among others. It is a qualitative research, with a group of 14 participants, between the years 2019 and 2020. For data collection, structured questionnaires were used, following the method and open codification of the Grounded Theory. The result shows that there are possibilities for the performance of Pedagogy professionals in the corporate environment, but the limitations require the appropriation of specific knowledge in the areas of human resources, people management and corporate education, since, currently, Pedagogy courses do not promote this formative repertoire. Therefore, based on this professional panorama, we propose to problematize this theme in the Pedagogy course to respond to the new work agendas of pedagogues in the labour market, around the demands of contemporary society.

Keywords: Pedagogue. Educacion professional’s. Job market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Lima Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA - UFPB

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba -UFPB. Especialista em Marketing pela instituição CINTEP/UNICORP. Bacharel em Administração, pelo Centro Universitário UNIESP. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB. Concluinte da especialização em Docência para Educação Profissional e Tecnológica - IFPB.  Tem experiência na área de educação, com foco em Pedagogia Organizacional, Educação Corporativa, Aprendizagem Organizacional e Estágio Supervisionado.

José Leonardo Rolim de Lima Severo, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA - UFPB

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Líder do Grupo de Estudos e
Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade. Professor adjunto da UFPB, onde atua
no Programa de Pós-Graduação em Educação".

Published

2023-08-15

How to Cite

Silva, L. L., & Severo, J. L. R. de L. (2023). Desenho da condição profissional dos(as) pedagogos(as) no contexto organizacional: possibilidades e limitações. Revista Diálogo Educacional, 23(78). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.AO01