Integrating and transforming educational practices during pandemic

the experience of the project “CMEI's magical world a trail of discoveries”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS04

Abstract

This analytical-reflexive study is about the lived experience of teachers from Marquinho/Paraná, in the moment of regress to presential activities during the Covid pandemic. The objective is to identify formative experience in integrative practices of teachers who are protagonists of a creative eco-training project, carried out in a Child Education Center (CEC) participating in the International Network of Creative Schools (INCS). The pedagogical practices used by teachers along the pandemic, on return to presential activities, guided the main question of the study. The analysis categories are action, emergence, emotion, readiness. The academic support will focus on Morin (2000; 2003), Zwierewicz (2016; 2019) and Maturana (1995; 2000). The results show that the teachers developed expertise in working in the emergency, integrating reason and emotion in creative practices in the school welcoming process after the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Luciane Blum Vestena, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Unicentro

Docente do PPGE/ UNICENTRO e UFPR. Doutora em Educação (Unesp-Marília-SP). Realizou estágio de pós-doutoramento na [School of Education], University Durham, UK. Bolsista Produtividade em Pesquisa da  Fundação Araucária (F.A.) e membro do Comitê Assessor da área de Ciências Humanas da F.A. (2020-2024).

Ettiène Guérios, Universidade Federal do Paraná

Professora Titular na Universidade Federal do Paraná. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).  Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) e Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional). Membro dos seguintes Grupos de Pesquisa certificados: a) Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, b) Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática e (c) Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação. Líder do grupo TESSITURA: Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade, Formação de Professores e Educação Matemática.

Published

2022-02-01

How to Cite

Vestena, C. L. B., & Guérios, E. . (2022). Integrating and transforming educational practices during pandemic: the experience of the project “CMEI’s magical world a trail of discoveries”. Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS04