Challenges to the schooling of foreign students in the city of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.AO02

Abstract

This article deals with the reality and challenges of schooling of foreign students in a school in the city of São Paulo. Based on the literature review, documentary research and semi-structured interviews with the management team and teachers of a school that serves international migrants, the limits of Brazilian educational public policies are discussed in guaranteeing the right to education of the migrants. The results obtained show contradictions between the practices declared by the interviewees and the school's social practices, resulting in effective difficulties for professionals in working with the cultural diversity that enter the school. It is also evident the absence of programs, projects and actions for the inclusion of migrants that guarantee the right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eric Ferdinando Passone, Universidade Cidade de São Paulo

Formado em Psicologia pela Universidade Metodista de Piracicaba (1997-2002); Mestre e Doutor em Educação pela Unicamp (2005-2012). Trabalhou como psicólogo em programa socioeducativo para crianças e adolescentes em situação vulnerabilidade e como coordenador de projetos educacionais, junto ao poder executivo do município de Piracicaba (2002-2005). Lecionou disciplinas de Psicologia Social, Psicologia e Educação, Psicologia, Cultura e Educação, Psicologia da Comunicação e Psicologia Aplicada ao Direito na Universidade Metodista de Piracicaba (2009-2013). Desenvolveu seu pós-doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo(2013-2016), sob Supervisão do Dr. Leandro de Lajonquière. Participou como voluntário como Pesquisador Associado ao Núcleo de Estudos de Políticas Públicas da Universidade de Campinas (2016-2020). Foi docente e mentor do Programa de Pós-Graduação em Educação, Subjetividade e Psicanálise da Universidade Ibirapuera (SP). É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Mestrado Profissional em Gestão Educacional da Universidade da Cidade de São Paulo. Membro integrante da Red INFEIES ( Red de Estudios e Investigaciones Psicoanalíticas e Interdisciplinarias en Infancia e Instituciones) e da RUEPSY (Réseau Universitaire International d?Études d'Éducation et de Psychanalyse). (Fonte: Currículo Lattes)

Soraya Magnani Lobo Costa Ribeiro, Universidade Cidade de São Paulo: Sao Paulo, SP, BR

Professora de Geografia do Colégio Madre Cabrini. Mestra em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo, sob supervisão do Dr.Eric Ferdinando Kanai Passone. Especialista/MBA em Gestão Escolar pela Esalq/USP, sob supervisão da Dra. Branca Camargo. Especialista em Educação Ambiental pelo Centro Universitário Senac. É graduada em Geografia. Ministra aula na Educação Básica no Ensino Médio e para curso Superior licenciatura Pedagogia, Geografia,Logística e Engenharia Civil. Participante do Grupo de Diálogos Interdisciplinares.

Published

2021-10-14

How to Cite

Passone, E. F., & Ribeiro, S. M. L. C. (2021). Challenges to the schooling of foreign students in the city of São Paulo . Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.AO02