Contemporary professional education in Brazil and Spain

a comparative analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS02

Abstract

The question that gave rise to the study now systematized is whether Professional Education, seen from the texts and contexts of educational policies, approaches or distances from the intrinsic relations between work and education in the dynamics of how they are offered in Spain and Brazil. The objective was to understand, through the Professional Education proposal, how a relationship between work and education is configured in these two historical, social and geographical contexts, without disregarding that there are relationships that impact school education in capitalist society. It was found through Comparative Education that Professional Education has been one of the main modalities to bring students closer to reality, access the world of work and provide education to professionals in these countries, despite not being a guarantee of employment.

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Author Biographies

Liliana Soares Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria

Licenciada em PEDAGOGIA (1985), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); licenciada em LETRAS (1992), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); ESPECIALIZAÇÃO EM LITERATURAS EM LÍNGUA PORTUGUESA (1988), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); MESTRE EM EDUCAÇÃO NAS CIÊNCIAS (1999), pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI); DOUTORA EM EDUCAÇÃO (2006), pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); realizou estágio pós-doutoral (2019), na Universidade Federal de Pelotas, sob supervisão do Prof. Dr. Álvaro Luiz Moreira Hypólito. Atualmente, é professora associada 4 do Departamento de Fundamentos da Educação, do Centro de Educação, na Universidade Federal de Santa Maria - RS, trabalhando na graduação, especialização e no PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (MESTRADO E DOUTORADO)/UFSM. É lider do grupo KAIRÓS - GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS SOBRE TRABALHO, EDUCAÇÃO E POLÍTICAS PÚBLICAS. Pesquisa e realiza estudos na área de Educação, com ênfase em trabalho, trabalho pedagógico, Pedagogia, políticas públicas; escola; educação profissional. Integra o Comitê Gestor da Rede Gaúcha de Estudos e Pesquisas sobre Educação Profissional e Tecnológica. É avaliadora de cursos de graduação pelo INEP/MEC e integrante do conselho editorial de periódicos nacionais e internacionais sobre educação. BOLSISTA PRODUTIVIDADE CNPQ, ÁREA DE EDUCAÇÃO. Integrante do Comitê de Assessoramento em Educação da FAPERGS https://orcid.org/0000-0002-9717-1476 

Ana María Montero Pedrera, Universidad de Sevilla- Espanha

Ph. D. (Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social).

Professora titular do Departamento de Teoría e Historia de la Educación.
Universidad de Sevilla- Espanha

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente é professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional.

Published

2022-10-07

How to Cite

Ferreira, L. S., Montero Pedrera, A. M., & Castaman, A. S. (2022). Contemporary professional education in Brazil and Spain: a comparative analysis. Revista Diálogo Educacional, 22(74). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS02