Ensuring the right to education under performance logic: a study carried out at a Readers’ School

Auteurs

  • Vania Finholdt Angelo Leite Doctor studying on the Post-Graduation Program in Education at Pontifícal Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio), professor on the Pedagogy Course at Rio de Janeiro State University (Uerj), Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

DOI :

https://doi.org/10.7213/rde.v13i39.8339

Résumé

This article discusses the guarantee of the right to education under the performative logic due to changes that occur in the public sector in different countries. This discussion will be conducted based on data collected the doctoral research, which analyzed the educational policy of the Rio de Janeiro (2009-2012) observing the role of the educational coordinator on implementing the referring policy at the school. The question is: which side adjustments were made by the coordinator to "implement" the educational proposal which is supported by the performative logic towards the defense of the right to education? I seek to answer it under pinned by the concept of performativity and new managerialism developed by Stephen Ball. The data presented will show that the teachers of the school have made some adjustments in the policy proposed by Secretary of Municipal Education (SME), as a means of ensuring students’ right to education. One of the changes observed concerns proposals for competitions so that children could comply with school rules. Another adjustment was perceived in regards to the category assessment which, due to pressure from the school to have to reach a goal set by SME, influenced the practice of coordinating that went on to discuss the goals and results of the school in relation to the network, bringing graphics performance of students in every class councils. At the same time, however, the coordinator was developing collective work projects in order to foster reading and writing skills, which became a strategy to confront the culture of performativity. 

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

BALL, S. Cidadania global, consumo e política educacional. In: SILVA, L. H. (Org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Editora Vozes, 1998. p. 121-137.

BALL, S. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, S. Performatividade, privatização e o pós-estado do bem estar. Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1105-1126, set./dez. 2004.

BALL, S. MAGUIRE, M.; BRAUN, A. How schools do policy: policy enactments in secondary schools. Oxon: Routledge, 2012.

BERNSTEIN, B. A pedagogização do conhecimento: estudos sobre recontextualização. Cadernos de Pesquisa, n. 120, p. 75-110, nov. 2003.

FISCHMANN, R. Constituição brasileira, direitos humanos e educação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, p. 156-16740, an./abr. 2009.

GENTILI, P. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação e Sociedade, v. 30, n. 109, p. 1059-1079, set./dez. 2009.

GEWIRTZ, S.; BALL, S. Do modelo de gestão do “Bem-estar social” ao “novo gerencialismo”: mudanças discursivas sobre gestão escolar no mercado educacional. In: BALL, S.; MAINARDES, J. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 123-142.

LEITE, V. F. A. A atuação da coordenação pedagógica em conjunto com os professores no processo de recontextualização da política oficial no 1º ano do Ensino Fundamental no Município do Rio de Janeiro. 2012. 160 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

MAINARDES, J.; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: um diálogo sobre ustiça social, pesquisa e política educacional. Educação e Sociedade, v. 30. n. 106, p. 303-318, an./abr. 2009.

MORAIS, A. M.; NEVES, I. P. Textos e contextos educativos que promovem aprendizagem: optimização de um modelo de prática pedagógica. Revista Portuguesa de Educação, v. 22, n. 1, p. 5-28, 2009.

PACHECO, J. A. (Org.). Políticas educativas: o neoliberalismo em educação. Porto: Porto Editora, 2000.

REY, B. Por trás dos números. Revista Educação, ed. 171, p. 1-8, ago. 2011. Disponível em: <http://revistaeducacao.uol.com.br/textos/171/artigo234971-1. asp>. Acesso em: ago. 2011.

SILVA, T. T. A nova direita e as transformações na pedagogia da política e na política da pedagogia. In: GENTILI, P. A. A.; SILVA, T. T. da. Neoliberalismo, qualidade total e educação: visões críticas. Petrópolis: Vozes, 1994.

Téléchargements

Publiée

2013-07-11

Comment citer

Finholdt Angelo Leite, V. (2013). Ensuring the right to education under performance logic: a study carried out at a Readers’ School. Revista Diálogo Educacional, 13(39), 673–689. https://doi.org/10.7213/rde.v13i39.8339