Social inequality and possible impacts on High School offering in Belém PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.AO07PT

Keywords:

Indicador de Vulnerabilidade Social, BNCC, Novo Ensino Médio, Ensino Médio Público em Belém-PA

Abstract

In this study, we aim at discussing about possible causes of a weakening in High School offering in Pará State, highlighting the Social Vulnerability Index (IVS) results related to the city of Belém-PA, especially their education consequences. The research was carried out by the adoption of a qualitative approach, materialized through document analysis. We could observe that, even though education is one of the dimensions assessed by the IVS, education public policy in force do not seek to overcome any of the causes of problems that might affect this education stage. Such examples would be the Brazilian Common Core Curriculum for High School, and the New High School, at a federal level, as well as the programs “Bora Estudar” (Let’s study), and “Escola que transforma” (School that transforms) by the State Secretary for Education in Pará (SEDUC-PA). In other words, it is not enough to offer precarious education and to create public policies which do not align with goals that have guided education as a fundamental right and of social quality. Based on that, we could realize that, as public policies keep on being dictated by multilateral organisms’ guidelines, both the IVS and the Basic Education Development Index (IDEB) results may be used to ground counter-reforms for economical, social and political adjustment, as status quo maintenance is a capitalist project in a perpetual movement of self-renovation.

Keywords: Social Vulnerability Index. Brazilian Common Core Curriculum. New High School. Public High School in Belém-PA.

Downloads

Download data is not yet available.

Translations of this article

Author Biographies

Keline do Socorro Rodrigues de Souza, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade da Amazônia e mestrado em EDUCAÇÃO BÁSICA pela Universidade Federal do Pará (2020). É doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/EDUCANORTE) e pesquisadora do Grupo Trabalho e Educação vinculado à Universidade Federal do Pará. Atualmente é especialista em educação - SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO e professora de educação infantil - SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE BELÉM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em: Gestão, Currículo, Ensino Médio, Educação Infantil e Políticas Públicas.

João Paulo da Conceição Alves, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPa). É Professor Adjunto III no curso de Pedagogia no Campus de Abaetetuba/UFPa . É docente no curso de Doutorado em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPa), e no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão de Escola Básica (PPEB/UFPa). Possui Mestrado em Desenvolvimento Regional pela Universidade Federal do Amapá (2009) e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (2006). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE/UFPa). É associado à ANPED (Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação), à SBPC (Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência) e à ANPAE (Associação Nacional de Política e Administração da Educação). Participa de pesquisas relacionadas às sub-áreas Trabalho e Educação; Políticas Educacionais para a educação básica; Indicadores de Qualidade do Ensino Médio; Trabalho e Relações Étnico-Raciais; Formação Humana e Educação Politécnica. Tem ministrado as seguintes disciplinas relacionadas à política e Legislação educacional, trabalho e educação e pesquisa educacional. (Texto informado pelo autor)

Published

2025-06-27

How to Cite

Souza, K. do S. R. de, & Alves, J. P. da C. (2025). Social inequality and possible impacts on High School offering in Belém PA. Revista Diálogo Educacional, 25(85), 942–960. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.AO07PT