Catholic thought, publishing, and teacher education in Brazil

Autores/as

  • Décio Gatti Júnior Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Uberlândia, MG, Brasil.
  • Geraldo Gonçalves de Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro (IFTM), Uberaba, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.15.046.DS02

Resumen

The purpose of this study is to elaborate on the characteristics of Catholic thought expressed in the educational reality of Brazil in the twentieth century and its repercussion on didactic and pedagogical strategies directed exclusively toward teacher education, based on the publication of authors such as Theobaldo Miranda Santos. For that purpose, we adopted the investigative strategies of document research, mainly based on analysis of school manuals, of educational legislation, and of ecclesiastical documents, as well as the qualitative and bibliographic approach of authors such as Almeida Filho (2008), Azzi (1994), Bomeny (2001), Cury (2010), Roballo (2007), Silva (2014), and Toledo (2001). Thus, the investigation is structurally articulated around the following aims. First of all, reflection on the Catholic doctrinal presuppositions, understood as an ideological foundation for the specifically technical and moral training of the teachers. Secondly, a discussion of the papal encyclical Divini Illius Magistri (Pius XI), understood as the fundamental ecclesiastical document regarding the educational conception of the Catholic Church, as well as a discussion of the ideological dispute between Catholic intellectuals (like Alceu Amoroso Lima) with the adherents of escolanovismo (the New School movement). Finally, we propose to analyze the activity of Theobaldo Miranda Santos as an example of an author of school manuals linked to the Catholic publishing effort dedicated to teacher education with the Companhia Editora Nacional (National Publishing Company).keywords: Catholic thought. Teacher education. History of Education. Theobaldo Miranda Santos. School manuals.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ALMEIDA FILHO, O. J. de. A estratégia da produção e circulação católica do projeto editorial das coleções de Theobaldo Miranda Santos: (1945-1971). 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

ARAÚJO, J. C. S., RIBEIRO, B. de O. L. e SOUZA, S. T. de. Haveria uma historiografia brasileira expressa pelos manuais didáticos publicados entre 1914 e 1972? In: CARVALHO, M. M. C. de e GATTI JÚNIOR, D. (Orgs.). O ensino de História da Educação. Coleção Horizontes da pesquisa em história da educação no Brasil. vol.6. Vitória, ES: EDUFES, 2011.

ATHAYDE, T. Debates Pedagógicos. Rio de Janeiro: Schmidt Editor, 1931. p.67-106. AZZI, R. A neocristandade: um projeto restaurador. Coleção História do pensamento católico no Brasil. Vol. 5. São Paulo: Paulus, 1994.

BOMENY, H. M. B. Os intelectuais da educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

CARVALHO, M. M. C. de. A escola e a república e outros ensaios. Bragança Paulista, SP: EDUSF, 2003.

CURY, C. R. J. Alceu Amoroso Lima. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 128 p.

NAGLE, J. Educação e Sociedade na Primeira República. São Paulo: EPU; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1974.

PIO XI. Divini Illius Magistri. Carta Encíclica, 1929. Disponível em: <http://www.vatican.va/holy_father/pius_xi/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_31121929_divini-illius-magistri_po.html>. Acesso em: 10 abr. 2011.

PIO XII. [carta] Carta ao Cardeal do Rio de Janeiro Jaime de Barros Câmara. Vaticano, 07 maio 1949.

PIZZARDO, J. Normas Directivas de la Oficina Central de Enseñanza de la Sagrada Congregación de Seminarios y Universidades de Estudios con ocasión del III Congreso Interamericano de Educación Católica (La Paz, Sept.-Oct. de 1948). Roma, 28 ago 1948.

ROBALLO, R. de O. B. História da Educação e a formação de professoras normalistas: as noções de Afrânio Peixoto e de Theobaldo Miranda Santos. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Coleção memória da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SILVA, R. F. da. Filosofia da Educação - grandes problemas da pedagogia moderna, de Theobaldo Miranda Santos: um estudo sobre manuais de ensino. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2014.

TOLEDO, M. R. de A. Coleção Atualidades Pedagógicas: do projeto político ao projeto editorial (1931-1981). 2001. Tese (Doutorado em Educação) − Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

XAVIER, L. N. O Brasil como laboratório − educação e ciências sociais no projeto do centro brasileiro de pesquisas educacionais. Bragança Paulista: IFAN; CDAPH; EDUSF, 1999.

Publicado

2015-07-13

Cómo citar

Gatti Júnior, D., & Gonçalves de Lima, G. (2015). Catholic thought, publishing, and teacher education in Brazil. Revista Diálogo Educacional, 15(46), 639–660. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.15.046.DS02