Play and interactions at daycare: the power of encounters between babies and their educators

a potência dos encontros entre bebês e suas educadoras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.DS02

Keywords:

Bebês, Educação Infantil, Interações e brincadeiras

Abstract

Based on studies that discuss the socio-communicative abilities of babies, this research aims to understand how babies initiate and share playful experiences with their peers and educators in daycare spaces, highlighting the unique ways in which they express their interests and motivations in the relationships they build with others. Thus, a question guides our investigative path: How does the cultural experience of play develop in the daily lives shared by babies and educators in daycare? The data were produced from a qualitative research approach through a case study, developed in the age group called Nursery I of a public municipal daycare center, located in Nossa Senhora do Socorro/SE, composed of eight babies and two educators. Data production was done through observations, written in a field diary, video recordings, photographs, description of interactive episodes and reflective meetings with the educators. Through their multiple languages, expressed through looks, smiles, gestures, movements, among other sociocommunicative resources, babies built games with their peers and educators, demonstrating their sociocommunicative skills. Therefore, we conclude that babies invest daily in playful experiences, through their actions, in their relationships with others, exploring and redefining the spaces and objects available for the development of their interactions and games

 

Keywords: Babies. Early Childhood Education. Interactions and games.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane dos Reis Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora da Educação Infantil (Secretaria Municipal de Educação, Maceió/AL). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (PPGED/UFS, 2018). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (UFS, 2015). Possui experiência em Pesquisa na Educação Infantil, com foco em: análise de estratégias de comunicação de bebês; saberes docentes que permeiam as práticas cotidianas com crianças de zero a três anos; organização dos espaços na creche.

Tacyana Karla Gomes Ramos, Universidade Federal de Sergipe (UFSE)

Professora Associada da área de Educação Infantil do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, integrante da Linha de Pesquisa Formação e Prática Docente e do Mestrado Profissional em Letras (Linha de pesquisa Linguagens e Letramentos) da referida instituição. Também é pesquisadora e professora permanente, credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, vinculada à Linha de pesquisa Educação e Infância. Professora Visitante na Universidade de Rovuma, Moçambique. Licenciada em Pedagogia e Fonoaudiologia, possui Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco, com estudos sobre a comunicação de bebês, em meio às práticas sociais da Educação Infantil, em interfaces com a (re)configuração de saberes e ação docente impulsionadores do desenvolvimento da linguagem. Concluiu estudos de Pós-Doutorado com professoras de bebês sobre a leitura literária na primeiríssima infância, numa perspectiva de pesquisa-intervenção, enfocando a (re)organização de práticas educativas construídas em interações de bebês-professoras-famílias-pesquisadora.

Published

2025-06-27

How to Cite

Silva, V. dos R., & Ramos, T. K. G. (2025). Play and interactions at daycare: the power of encounters between babies and their educators: a potência dos encontros entre bebês e suas educadoras. Revista Diálogo Educacional, 25(85), 409–425. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.DS02