Empirical, scientific and technological contributions to the publishing of a scientific Journal of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.DS08

Abstract

In view of the dossier presented by a group of researchers entitled Editing of scientific journals in Education: contemporary topics, we set out to reflect on the production of the editorial management of a specific education journal in order to reconstruct through the sieve of the research corpus, which combines the articles of the Journal's editorials with quantitative research, the notorious and underlying interdependencies and the variations in the changes of this production in the period from 2007 to 2023. Methodologically, the historical work is based on Elias' (1994) understanding of the temporal dimension, especially his conception of the human capacity to relate different sequences of changes, one of which serves as a reference scale for the others. In conclusion, the corpus of the research reveals that the production of editorial management is logically correlated to the sequences of variations in qualitative and quantitative changes, which constitute the foundations for their interdependence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Maria de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), com pósdoutorado em História das Ideias Contemporâneas pelo Instituto de Estudos Avançados
da Universidade de São Paulo (2002). É doutora em  Fundamentos da Educação e Didática (USP, 1995), mestra em Planejamento (UFRGS, 1986) e graduada em Pedagogia (UFRN, 1979). É orientadora de trabalhos de Iniciação Científica Mestrado, e Doutorado e Pós-Doutorado, no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN. Editora responsável pela Revista Educação em Questão. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Estudos Histórico-Educacionais (UFRN-CNPq), integrante do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação (Auto)Biografia e Representações (GRIFARUFRN- CNPq) e líder do Grupo Pesquisa Educação de Mulheres no Brasil – séculos XIX e XX. Publica trabalhos resultantes de pesquisas científicas que analisam as políticas públicas federais e estaduais de educação escolar primária e de  livros escolares, além da educação secundária e universitária e seus educadores no Rio Grande do Norte e no Brasil, séculos XIX e XX, bem como a educação de mulheres no Brasil e em Portugal.

Cynara Teixeira Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Psicologia (UFBA); mestra em Psicologia Social (PUC/SP) e graduada em Psicologia (UFRN). Atua em cursos de formação de professores, com ênfase em investigações acerca da formação docente, da saúde mental e da dimensão subjetiva na educação, e de temáticas contemporâneas. Professora Associada do Centro de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Orientadora de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação, além de ter sido colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da mesma. Integra o GT Psicanálise, política e clínica da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP). Foi Coordenadora de Gestão de Processos Educacionais do PIBID/UFRN (Edital 2014-2018), já tendo desempenhado a mesma função no PIBID/UFERSA (2011-2013). Atualmente ocupa o cargo Diretora do Centro de Educação da UFRN.

Published

2024-09-12

How to Cite

Araújo, M. M. de, & Ribeiro, C. T. (2024). Empirical, scientific and technological contributions to the publishing of a scientific Journal of Education. Revista Diálogo Educacional, 24(82). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.DS08