Artificial intelligence in education: would teachers be replaceable?

será o professorado substituível?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS05

Abstract

This research project focuses on higher education during pandemic and the post-critical transition, as well as the use of information and communication technologies in the educational process, under the students’ perspective. These data integrate a four-country international project (Brazil, Mexico, Portugal and Russian Federation), with public and private universities. This paper concerns to the first two countries only. Its theoretical approach concerns primarily the concept of digital capital, whereas methodology is both quantitative and qualitative. The questionnaire for students was adapted to each cultural context. Results point out inequalities affecting less privileged social groups and regions regarding to the access and use of technologies. The crisis magnified previous disparities, since digital capital’s distribution, as cultural capital, is regressive. We conclude that technologies in fact allowed to build bridges among people, however, they led the least privileged groups to be even more underprivileged.

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Author Biographies

Candido Alberto Gomes, Instituto Europeu de Estudos Superiores

Doutor em Educação pela Universidade da Califórnia, Los Angeles. Assessor Legislativo aposentado, selecionado por concurso público, do Senado Federal, da Assembleia Geral Constituinte e da Comissão Mista de Orçamento do Congresso Nacional. Autor de mais de 300 publicações acadêmicas. Prof. Catedrático do Instituto Europeu de Estudos Superiores, Portugal.

Carlos Ângelo de Meneses Sousa, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutor em Sociologia pela Universidade de Brasília (UnB), com estudos na Universidade de Bonn(Alemanha) e Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Lisboa, mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Educação Superior, bacharel em Ciências Sociais e licenciado em Teologia pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é professor na Graduação e Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília(UCB), bem como pesquisador da Cátedra Unesco de Juventude, Educação e Sociedade/UCB.

Maria Cecília Fierro, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora em Ciencias em la Especialidad de Investigaciones Educativas, Doctorado Interinstitucional em Educación, Universidad del Valle, Universidad Distrital Francisco José de Caldas y Universidad Pedagógica Nacional, México. Investigadora nivel I del Sistema Nacional de Investigadores. Fue profesora y investigadora del Departamento de Investigación y Posgrado de la Universidad Iberoamericana León, donde ocupó el cargo de Directora de Investigación. Es actualmente profesora y investigadora de la Escuela Nacional de Estudios Superiores León, Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro fundador de la Red Latinoamericana de Convivencia Escolar. Consultora de la UNESCO, OCDE y otras entidades. Autora de docenas de libros y artículos científicos.

Published

2024-12-09

How to Cite

Gomes, C. A., Sousa, C. Ângelo de M., & Fierro, M. C. (2024). Artificial intelligence in education: would teachers be replaceable? será o professorado substituível?. Revista Diálogo Educacional, 24(83). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS05