O futuro do professor é online?

Implicações políticas, sociais e pedagógicas

Authors

Abstract

This work aims to analyze the images of the teaching profession and the stereotyped knowledge of these vestiges that are historically renewed, to manifest forms of (re)existence of being a teacher in the present time, expressing its transforming potential for the field of political and citizen formation. In times of capitalist crisis, the Brazilian teacher's journey is exhausting and undervalued, as well as training is disconnected from projects of struggle for the human and focused on joint work. The guiding question of the proposal is: What images of teachers resonate in pedagogies throughout history and culture? This research, with a hermeneutic attitude, is characterized by the permanent exercise of reviewing studies and proposes a dialogue with classical studies and contemporary research, having as its horizon the creation of a brief historical contextualization of the images of the profession in the face of the denial of the social conditions for training culturally meaningful. It is inspired by readings of the world and practices of (re)knowledge, to understand the political demands of education, seeking to analyze the sociocultural perspectives deposited in the figure of the education professional.

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Author Biographies

Elaine Conte, Universidade La Salle

Doutora em Educação (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle - UNILASALLE/Canoas. Líder do Núcleo de Pesquisas sobre Tecnologias na Educação - NETE/CNPq.

Patrícia Gusmão Maciel, Universidade La Salle

Doutoranda em Educação pela Universidade La Salle - UNILASALLE, Canoas, no Programa de Pós-Graduação em Educação, Linha de Pesquisa Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação. Mestra em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, Brasil); Especialista em Gestão Cultural (SENAC, Rio Grande do Sul); Especialista em Psicopedagogia (Uniasselvi, Rio Grande do Sul); Especialista em Língua, Literatura e Ensino (Universidade Federal de Rio Grande, Rio Grande do Sul); Licenciada em Teatro pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Professora de Arte nas redes municipais de Ensino Fundamental das cidades de Sapucaia do Sul e Capão da Canoa (Rio Grande do Sul, Brasil). Tem experiência na área de Educação e é membro do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq).

Amarildo Luiz Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e Professor Colaborador do PPG Educação da Universidade de Caxias do Sul (UCS), Pesquisador PQ 1D-CNPq e Consultor/Avaliador de projetos CNPq, CAPES, INEP e FAPESB. Formação: Pós-Doutor em Humanidades - Universidade Carlos III de Madri (UC3M - 2014-2015); Doutor em Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2000); Mestre em Filosofia - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 1992); Especialista em História (FUBRAE - Goiânia 1986); Graduado em Filosofia - Faculdade Imaculada Conceição (FAFIMC/UFRGS, 1982). Atua na área de Filosofia da Educação em suas interfaces com a formação de professores e a pesquisa educacional na perspectiva da hermenêutica e da teoria crítica.

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AUTOR, 2016.

AUTOR, 2020.

Published

2024-12-09

How to Cite

Conte, E., Maciel, P. G., & Trevisan, A. L. (2024). O futuro do professor é online? : Implicações políticas, sociais e pedagógicas. Revista Diálogo Educacional, 24(83). Retrieved from https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/31190