Education in humanitarian contexts

violation and protection of children’s rights

Authors

  • Ana Maria Eyng Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS01

Abstract

The object of this article is education in humanitarian contexts, from which it reflects on the right to learning as a component of the right to education. From this perspective we problematize the pairs of opposites constituted by the risks and the protection of children's rights. The arguments are woven by the comparison of conceptual and empirical data, endorsed in the qualitative approach, providing a critical dialogue with the subjects of rights in their daily contexts. The voices of 460 students, 125 education professionals and 95 family members from twelve schools in five different countries enunciate perceptions of violence in the genesis of malaise and claims for rights to constitute well-being. In the development of the analysis it is evident that in humanitarian contexts intersectional violence operates, in which oppression affects the most fragile, children and adolescents, in a cruelest way, the main demanders of humanitarian action integrated with human rights action to guarantee the right to education. The essence of the social function of the school, conceived as a strategic and intersectoral space-time in the constitution of well-being, lies in the guarantee of the right to education, configured as an interdependent individual and collective demand, which is made effective through the construction of multidimensional learning, in the integral development of the subjects of children's rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Neomeritocracia e novas desigualdades. In: TORRES, Leonor Lima; PALHARES, José Augusto. A excelência académica na escola pública portuguesa. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2017. p. 237-263.

AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

ARROYO, Miguel Gonzalez; SILVA, Maurício Roberto da. (Org.). Corpo Infância: exercícios tensos de ser criança; por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis: Vozes, 2012.

BALL, Stephen John. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, [S.l.], v. 2, n. 35, p. 37-55, mai./ago. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/15865. Acesso em: 29 dez. 2023.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf Acesso em: 29 dez. 2023.

BRASIL. Resolução nº 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Conselho Nacional de Educação. Brasília, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp001_12.pdf. Acesso em: 29 dez. 2023

Certeau, Michel de, Giard, Luce, Mayol, Pierre. A invenção do cotidiano; tradução de Ephraim F. Alves e Lúcia E. Orth. 12., 8 reimpressão. Ed. Petrópolis, RJ, vozes, 2013.

CERTEAU, Michel de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A invenção do cotidiano. tradução de Ephraim F. Alves e Lúcia E. Orth. 12 ed., 8 reimpressão. Petrópolis: Vozes, 2013.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Atlas da Violência, realizado em parceria com o Fórum Brasileiro de Segurança Pública (FBSP), 2023. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/publicacoes. Acesso em: 20 nov. 2023.

CURY, Carlos Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 245-262, julho 2002. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/563. Acesso em: 20 nov. 2023..

EYNG, Ana Maria; CARDOSO, João Casqueira. Direitos da infância em contextos de necessidades humanitárias: fatores de risco e demandas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 109, p. 1098-1120, out./dez. 2020. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2361. Acesso em: 29 dez 2023.

EYNG, Ana Maria; CARDOSO, João Casqueira. O direito à educação em situação humanitária: contornos intersetoriais nas práticas profissionais. In: EYNG, Ana Maria; COSTA, Reginaldo Rodrigues da (Org.). Educação e formação de professores: inspirações, espaços e tempos. Volume 1. 1. ed. Curitiba: Editora CRV, 2021. 314 p.

EYNG, Ana Maria, PACHECO, Eduardo Felipe Hennerich; PADILHA, Laueni Ramos. Efeitos interseccionais das violações de direitos: territórios da pobreza infantil. Revista Teias, [S.l.], v. 24, p. 58–70, 2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/64465. Acesso em: 20 nov. 2023..

HOUDÉ, Olivier. Aprendizagem. In: ZANTEN, Agnès Van (coord.). Dicionário de Educação, vários tradutores. Petrópolis: Vozes, 2011.

MOURA, James Ferreira; XIMENES, Verônica Morais; SARRIERA, Jorge Castellá. A construção opressora da pobreza no Brasil e suas consequências no psiquismo. Quaderns de Psicología. Barcelona, vol. 16, n. 2, p. 85-93, 2014. Disponível em: https://quadernsdepsicologia.cat/article/view/v16-n2-moura-ximenes-sarriera. Acesso em: 20 nov. 2023.

MILITÃO, Andréia Nunes. A inserção da terminologia “direito à aprendizagem” no arcabouço legal da formação de professores. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, vol. 17, n. 46, p. 152-176, 2021 ISSN 1809-0249. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=695474085009. Acesso em: 20 nov. 2023.

ONU [Organização das Nações Unidas]. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Adotada e proclamada pela resolução 217 A (III) da Assembleia Geral das Nações Unidas em 10 de dezembro de 1948. Disponível em: http://www.dudh.org.br/wpcontent/uploads/2014/12/dudh.pdf. Acesso em: 4 jul. 2018.

ONU [Organização das Nações Unidas]. Convenção de Genebra IV, relativa à proteção dos civis em tempo de guerra. Genebra, agosto de 1949. Disponível em: https://shop.icrc.org/icrc/pdf/view/id/2491. Acesso em: 02 junho 2018.

ONU [Organização das Nações Unidas]. Convenção Internacional sobre os Direitos da Criança. Resolução 44/25 de 20 de novembro de 1989. Nova York: Assembleia Geral da ONU, 1989. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. Acesso em: 4 jul. 2018.

Published

2024-06-06

How to Cite

Eyng, A. M. (2024). Education in humanitarian contexts : violation and protection of children’s rights. Revista Diálogo Educacional, 24(81). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS01