Denice Catani

notas de leitura sobre memória, história e formação docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS10

Abstract

Through a qualitative approach, the following text is a compilation of reading notes from three researchers in the field of teacher education, from three different universities in the country. It is a systematic review that explores the contribution of Professor Dr. Denice Barbara Catani, University of São Paulo, in the field of education, with a focus on the intersections between memory, history, and teacher education. The methodology used in this review is the systematic review, which involved the detailed analysis of a series of 24 works by Catani. The study reveals that the author addresses memory as a central element in the construction of teacher identity and professionalization. Her works demonstrate how the collective and individual memory of educators plays a fundamental role in shaping professional identity and influencing pedagogical practices. She argues that reflection on one's own history and memory can strengthen teachers' ability to understand and improve their performance in the classroom. Furthermore, it examines how educational policies and reforms are shaped by collective memories and historical narratives, influencing government decisions and school practices. Her analyses provide insights for researchers, educators, and policymakers interested in enhancing the quality of education and the professional development of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALHUDITHI, Ella. Review of Voyant Tools: See through your text. Language Learning & Tecnhology. v. 24, n. 3, p. 43-50, 2021.

BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira; CATANI, Denice Barbara; SOUZA, Maria Cecilia C.C. Docência, Memória e Gênero: Estudos Alternativos sobre a Formação de Professores. Psicologia USP. São Paulo, v.4, (1-2), p. 299-318, 1993.

CATANI, Denice Barbara. Compreender e compreender-se: o campo educacional brasileiro num itinerário de leituras de Pierre Bourdieu. Educação e Pesquisa, v. 48, p. 1-17, 2022.

CATANI, Denice Barbara. Ler no quarto, ler na sala, ler no ônibus, ler nas bibliotecas públicas e pessoais: refazer efeitos? Revista brasileira de pesquisa (auto)biográfica. v. 6, p. 21-33, 2021.

CATANI, Denice Barbara. Por uma pedagogia da pesquisa educacional e da formação de professores na universidade. Educar em Revista. v. 37, p. 77-92, 2010.

CATANI, Denice Barbara. O lugar dos clássicos na escrita da educação: a metáfora das raízes. REVISTA USP, v. 76, p. 149-156, 2008.

CATANI, Denice Barbara. A educação como ela é. Educação. v. 5, p. 16-25, 2007.

CATANI, Denice Barbara. A educação por Bourdieu - excertos bourdieusianos. Educação. v. 5, p. 66-73, 2007.

CATANI, Denice Barbara. As leituras da própria vida e a escrita de experiências de formação. TREA, p. 273-288, 2007.

CATANI, Denice Bárbara. As leituras da própria vida e a escrita de experiências de formação. Revista da FAEEBA., v. 14, n. 24, 2005.

CATANI, Denice Barbara. Dicionário de Educadores no Brasil: da Colônia aos dias atuais. Revista Brasileira de Educação, n. 22, p. 176-177, 2003.

CATANI, Denice Bárbara. A memória como questão no campo da produção educacional: uma reflexão. História da Educação, v. 2, n. 4, p. 119-129, 1998.

CATANI, Denice Barbara. A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o estudo do campo educacional. Educação e Filosofia, v. 10, n. 20, p. 115-130, 1996.

CATANI, Denice Barbara. Perspectivas de investigação e fontes para a história da educação brasileira: a imprensa periódica educacional. Brasília: Inep, 1995.

CATANI, Denice Barbara. Informação, disciplina e celebração: os Anuários de Ensino do Estado de São Paulo. Rev. Fac. Educ, p. 09-30, 1995.

CATANI, Denice Barbara. Movimento das (os) professoras (es) e a organização do campo educacional em Sao Paulo (1890-1919). ANDE, v. 14, n. 21, p. 5-10, 1995.

CATANI, Denice Bárbara. Lutas pela profissionalização do magistério no Brasil: a participação das mulheres (1900-1920). Comissão para a igualdade e para os direitos das mulheres: resumos das conferências e comunicações, 1994. Disponível em https://repositorio.usp.br/item/002251440. Acesso em: 20 out. 2023.

CATANI, Denice Barbara. A participação das mulheres no movimento dos professores e a imprensa periódica educacional (1902-1919). Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 11, p. 129-138, 1994.

CATANI, Denice Bárbara. Pedagogia e museificação. Revista USP, n. 8, p. 23-26, 1991.

CATANI, Denice Barbara. Os movimentos libertários em questão: a política e a cultura nas memórias de Fernando Gabeira. Administração de Empresas, p. 84-84, 1989.

CATANI, Denice. Universidade, escola e formação de professores. Em Aberto, v. 6, n. 34, 1987.

CATANI, Denice Barbara. Lyotard, Jean-Françoís. O pós-moderno. Administração de Empresas, p. 64-65, 1987.

CATANI, Denice Barbara. Giannotti, JA A universidade em ritmo de barbárie. Administração de Empresas, p. 66-67, 1986.

CATANI, Denice Bárbara. COSTA, A escola na República Velha. Revista Administração de Empresas, p. 59-60, 1984.

CATANI, Denice Bárbara. Resenha: Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais. Revista Administração de Empresas, p. 135-136, p. 1979.

CATANI, Denice Barbara. Introdução à história da educação brasileira. Revista Administração de Empresas, p. 101-102, 1979.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. Tradução de Márcio Suzuki. Aparecida, SP: Ideias e Letras, 2006.

KUHN, Thomas S. The structure of scientifi revolutions. 2 ed. London: The Un of Chicago Press, 1962.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 7. ed. Campinas/SP: Editora da Unicamp, 2013.

PREZENSZKY, Bruno Cortegoso; MELLO, Roseli Rodrigues de. Pesquisa bibliográfica em educação: análise de conteúdo em revisões críticas da produção científica em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 63, p. 1569-1595, 2019.

WEBSTER, Jane; WATSON, Richard T. Analyzing the past to prepare for the future: Writing a literature review. MIS quarterly, 26, 2, p. 13-23, 2002.

WUNSCH, Luana Priscila; LEITE, Sâmmya Faria Adona; JUNIOR, João Batista Bottentuit. Planejar a formação inicial docente: revisão sistemática de normativas no cenário pós-março de 2020. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 13, n. 39, p. 324-343, 2023.

Published

2024-03-13

How to Cite

Wunsch, L., Martinez, F. W. M., & de Oliveira, V. M. F. (2024). Denice Catani: notas de leitura sobre memória, história e formação docente. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS10