Trajetórias cruzadas de vida, profissão e militância

o legado de Vera Lúcia Bazzo na Educação e na Formação de Professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS07

Abstract

Teacher training in Brazil has historically been permeated by disputed society projects. This dispute proposes the training of teachers in accordance with its principles, that is, on the one hand, a pragmatic project aimed at preparing the workforce for work and, on the other, a project that seeks the omnilateral development of the human being, guided by in training through work as a builder and producer of one’s own existence. The ideological and epistemological assumptions that support teacher training alternate, sometimes configuring epistemic and ideological contradictions; on others, converging in consensus and negotiations. In this article, we interviewed professor Vera Bazzo, an exponent of brazilian education and active in the fight for a society project that defends a public, secular and social quality education for everyone. In his powerful speech, his militancy and vein of struggle for a democratic society and education for all permeate his personal, academic and professional life story, being the tone of his actions, politicizations and reactions to moments lived and imposed in periods of greater, lesser or total absence of democratic freedom. In this sense, the constitution of his professional trajectory is linked by a constant epistemic curiosity and a keen sense of social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margareth Fadanelli Simionato, Universidade LaSalle (UNILASSALE)

Doutorado em Educação (UFRGS) com estágio pós doutoral pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisa o campo de formação de professores, trabalho e educação, Integra os grupos de pesquisa Formação de Professores e Práticas de Ensino (FOPPE- UFSC); Trabalho, Movimentos Sociais e Educação- (TRAMSE-UFRGS) e Observatório do Ensino Médio – (UERGS). Professora convidada na Universidade La Salle.

Márcia de Souza Hobold, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), vinculada ao Centro de Ciências da Educação (CED) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE. Doutora em Educação, com Estágio Pós-Doutoral pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC SP). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas: Formação de Professores e Práticas de Ensino – FOPPE. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Trabalho (GT8) de Formação de Professores da ANPEd Nacional, da ANFOPE, da Redestrado e da Rede Interinstitucional de Pesquisas sobre a Formação e as Práticas Docentes – RIPEFOR.

References

AGAPITO, Juliano; HOBOLD, Márcia de Souza; SIMIONATO, Margareth Fadanelli. Entrevista inédita com Vera Lúcia Bazzo. Concedida em 09 de dezembro de 2021.

BAZZO, Vera Lúcia. Constituição da profissionalidade docente na educação superior: desafios e possibilidades. 2007. 269 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/10862. Acesso em: dez./2021.

BAZZO, Vera. Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Ciências da Educação. Departamento de Metodologia de Ensino. Memorial de atividades acadêmicas (MMA): retratos de uma trajetória acadêmico-política. Florianópolis: UFSC, 2017.

SCHEIBE, Leda; BAZZO, Vera Lúcia. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de licenciatura no Brasil: da regulamentação aos projetos institucionais. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 15-36, jan./jun. 2013.

SCHEIBE, L; BAZZO, VERA L . Formação de professores da Educação Básica no Ensino Superior: diretrizes curriculares PÓS 1996. Revista Interdisciplinar da Educação Superior. Campinas, SP v.2 n.2 p.241-256 maio/ago. 2016

SEVERINO, Antonio Joaquim. pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento no campo educacional. In: BIANCHETTI, Lucídio. MACHADO, Ana Maria Netto (orgs.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 3º ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SOUZA, Eliton Felipe de. Memórias da Operação Barriga Verde: a caça aos comunistas em Santa Catarina. Perseu, nº 11, ano 7, 2016.

Published

2024-03-13

How to Cite

Agapito, J., Simionato, M. F., & Hobold, M. de S. (2024). Trajetórias cruzadas de vida, profissão e militância: o legado de Vera Lúcia Bazzo na Educação e na Formação de Professores. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS07