Teacher education and the challenge of induction

contributions from research-education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.AO06

Abstract

The article arises from an investigation theoretically-methodologically designed around research-education. It aims to analyze teacher induction actions mobilized within the investigative process with a view to building teacher education policies. Teacher induction is seen as systematic education support for teachers who are in the first years of their career. Education research is part of the field of narrative as an (auto)biographical activity, driven by a focus on exchange between peers as a strategy for sharing and facing the difficulties that challenge beginner teachers in the process of professional socialization. Teachers with up to 5 years of professional experience, linked to different public education networks, participated in the study. The analysis considered observation, field records and narratives produced by participants. The findings indicate that research-education was confirmed as a fruitful device for teaching induction and (trans)formation in the process of living it collectively, given that the education it engendered translated into a path of intense reflection on the facilitating aspects and obstacles to this first professional cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giseli Barreto da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutora em Educação.

Fernanda Lahtermaher, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Pedagoga, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Colégio de Aplicação da UFRJ. Pesquisadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores da Faculdade de Educação da UFRJ (Leped-FE/UFRJ).

References

André, M. Políticas e programas de professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, 2012.

Cochran-Smith, M. A tale of two teachers: Learning of teach over time. Kappa Delta pi Record, july-sept, p. 108-122, 2012.

Delory-Momberger, C. A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v.1, n.1, p.133-147, 2016.

Fiorentini, D.; Crecci, V. Interlocuções com Marilyn Cochran-Smith sobre aprendizagem e pesquisa do professor em comunidades investigativas. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 65, 2016.

Josso, M. C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n.2, p.373-383, 2006.

Mira, M. M.; Romanowski, J. P. Processos de inserção profissional docente nas políticas de formação: o que documentos legais revelam. Acta Scientiarum. Education. Maringá, v. 38, n. 3,p. 283-292, 2016.

Morais, J. S.; Bragança, I.; Prado, G. Conhecimentos, experiências e afetos em narrativas (auto)biográficas. Revista Cocar V.15. N.32/ p.1-20., 2021.

Silva, A. M.; Gomes, T. A. M. M.; Motta, V. C. (2020). Formas e tendências de precarização do trabalho docente e os influxos do empresariamento na educação. Cadernos de Educação, Faculdade de Educação de UFPel, n. 63, 2020.

Published

2024-09-12

How to Cite

Cruz, G. B. da, & Lahtermaher, F. (2024). Teacher education and the challenge of induction: contributions from research-education. Revista Diálogo Educacional, 24(82). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.AO06