Formative processes and learning to be a pedagogical coordinator in Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.AO04

Abstract

This article presents reflections on the training processes of five professionals who work as pedagogical coordinators in Childhood Education institutions in the county of Ji-Paraná-Rondônia. It is a qualitative research that used a semi-structured interview for the production and analysis of content for the interpretation of the data. The results show that continuing education significantly contributes to the professional development of Coordinators who work in Early Childhood Education, as it allows the articulation of theoretical knowledge with practical knowledge; with this, they learn a lot about their role in the work context, that is, at school, but not only there, considering that there is a need for other investments in training. Also show that the formative processes of the pedagogical coordinator in Childhood Education in the county of Ji-Paraná, reveal a trajectory that is under construction, but that needs public policies that can guarantee its permanence in the stage, as well as its appreciation and recognition as a professional. which contributes to ensuring the quality of education for young children. It is concluded that the Pedagogical Coordination needs to be aware of its attributions so that it can handle the demands that arise in everyday life, without losing focus on practice, as a mediator and articulator of the training processes.

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Author Biographies

Marta Regina Brostolin, Universidade Católica Dom Bosco

Doutorado em Desenvolvimento Local pelo Universidad Complutense de Madrid, Espanha(2005)
Professor titular da Universidade Católica Dom Bosco , Brasil

Edneia Maria Azevedo Machado, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutora em Educação pela da Universidade Católica Dom Bosco - UCDB. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS (2007), Pós- Graduação em Psicopedagogia - UNIRON (2002), graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia (1998). Professora efetiva da Universidade Federal de Rondônia Campus de Ji-Paraná - no Departamento de Ciências Humanas e Sociais - DCHS no curso de Licenciatura em Pedagogia, pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia – GPEA - Coordenadora da linha de pesquisa Educação Infantil: formação docente e prática pedagógica. Professora Colaboradora no PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO em Educação Escolar Mestrado Profissional - PPGEEProf.  Atuação em formação inicial e continuada com docentes e coordenadores pedagógicos da Educação Infantil. Alfabetização . Coordena PIBID - Subprojeto Campus Ji-Paraná.

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Published

2024-06-06

How to Cite

Brostolin, M. R., & Machado, E. M. A. (2024). Formative processes and learning to be a pedagogical coordinator in Childhood Education. Revista Diálogo Educacional, 24(81). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.AO04