A Aprendizagem docente em contextos emergentes

professores iniciantes da saúde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.AO02

Abstract

This article is a part of a research carried out at the Federal University of Santa Maria (UFSM), with seven beginning bachelor professors at the Center for Health Sciences. The study focused on understanding the topic of learning for beginners in teaching in emerging contexts, and was configured as a qualitative research, with a sociocultural narrative approach. Data production took place through narrative interviews based on a presentation guide. In the findings, we evidenced the emerging needs of welcoming beginning teachers, in this phase of many doubts and focuses. In this sense, and as an enthusiasm for the research, a prototype of a welcome page for teachers was expected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Spolaor Warth, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestranda em Eucação.

Doris Pires Vargas Bolzan, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (2001). Full Professor at the Department of
Teaching Methodology, at the Federal University of Santa Maria. Leader of the Training Research Group
Teachers and Educational Practices: Basic and Higher Education -GPFOPE – UFSM.

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Construindo à Docência no Ensino Superior: Relação entre Saberes Pedagógicos e Saberes Científicos. In: ROSA, D. G, SOUZA, V. C. Didática e Práticas de Ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 7-16.

BOLZAN, Doris Pires Vargas. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2009.

BOLZAN, Doris Pires Vargas. Docência e processos formativos: estudantes e professores em contextos emergentes. Projeto de Pesquisa. Universal – MCTI/CNPq nº 01/2016. UFSM. 2016.

CUNHA, Maria Isabel da. (org.). Trajetórias e lugares da formação da docência universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara, SP: Junqueira & Marin; Brasília, DF: CAPES: CNPq, 2010.

CUNHA, Maria Isabel da. Docência na Educação Superior: professoralidade em construção. Educação, Porto Alegre, 2018. v. 41, n. 1, jan. abr, p. 6-11.

FRANCO, Maria Estela Dal Pai. Gestão da educação superior e conhecimento: tendências e confrontos. In: FRANCO, S. R. K., FRANCO, M. E. D. P. F., & LEITE, D. B. C. Leite. (org.). Educação superior e conhecimento no centenário da reforma de Córdoba: novos olhares em contextos emergentes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2018. p. 95-112.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40 ed. RJ: Paz e Terra, 2009.

GAETA, Cecília; MASETTO, Marcos Tarciso. O professor iniciante no ensino superior: aprender, atuar e inovar. São Paulo: Senac, 2013.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de Professores: Para uma Mudança Educativa. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1999.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (org.). Vida de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p.31-61.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar. O professor universitário no contexto de suas trajetórias. In: MOROSINI, Marilia. (org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. 1. ed. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2000.

ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Formação do professor do ensino superior: um processo que se aprende? Educação (UFSM), 2012.v. 29, n. 02. p. 121- 133.

ISAIA, Sílvia Maria de Aguiar; BOLZAN, Doris Pires Vargas; MACIEL, Adriana da Rocha. Qualidade da educação superior: a Universidade como lugar de formação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2011.

SCHLEMMER, Eliane; BERSCH, Maria Elisabete; CANO André Julian Fajardo. Prática pedagógica e a aula universitária: contextos emergentes na cultura híbrida e multimodal. In Cunha, M. I. da., & Ribeiro, G. M. (org.). Práticas pedagógicas na educação superior: desafios dos contextos emergentes. Porto Alegre: EDIPUCRS , 2020. p. 51 - 80.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

TARDIF, Maurice; Lessard, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão e interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.

Published

2024-09-12

How to Cite

Warth, J. S., & Bolzan, D. P. V. (2024). A Aprendizagem docente em contextos emergentes: professores iniciantes da saúde. Revista Diálogo Educacional, 24(82). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.AO02