A escolaridade dos pais dos estudantes da educação de jovens e adultos em debate

Authors

  • Luís Carlos Ferreira Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB)

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.AO04

Abstract

The purpose of the text is to analyze the relationship between the educational level of the parents of students enrolled in youth and adult education and the possible influences revealed in the process of returning to the modality's classrooms. The intergenerational and interdisciplinary approach of this discussion arouses interest in understanding whether there is [or not] a relationship between parents' education and the situation of students, who, for various reasons, stopped continuing their studies at the expected age, but returned to classrooms in search of learning, training and school certification. The theoretical basis comes from Bourdieu (2003), DaMatta (2002), Castel (2010), Freire (1987) and Escóssia (2021) whose processes of school and human formation go through the power of paper with the certification and apprehension of knowledge as instruments of individual emancipation. Qualitative research, of the participant type, allowed the dialogue to be carried out in loco, with 33 (thirty-three) elementary school students from a public school, EJA, in the interior of the state of Ceará, in conversations recorded in audio, based on three questions that guided the analysis in the speeches of the student-respondents. In view of the findings in the study, it was possible to verify the need to overcome family stories of school failure leading to a non-repetition of this intergenerational trajectory; the prospect of a possible future through the certification achieved at the end of the school stage and, finally, the chances of social mobility promised with the certification, converted into better professional opportunities associated with social transformation.

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Author Biography

Luís Carlos Ferreira, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira (UNILAB)

Possui Doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana (UERJ/PPFH-2017), com estágio Pós-Doutoral pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (UFRJ-2021),Mestrado em Educação (UERJ/PROPED-2004) e Graduação em Pedagogia (UERJ/FEBF-1998). Professor Permanente do Mestrado Interdisciplinar em Humanidades (MIH) e Professor Adjunto na Graduação, Coordenador de Projetos e Acompanhamento Curricular e ex-Coordenador do Curso de Pedagogia, da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-brasileira - UNILAB. Coordenador do Grupo de Pesquisa "Observatório Vozes da EJA Brasil - África" com ênfase nas políticas públicas em educação, desigualdade/pobreza, exclusão e as manifestações culturais africanas e afro-brasileiras e formação de professores. Tem experiência na área de gestão educacional e escolar. Atualmente, estudos e pesquisas no campo da Educação de Jovens e Adultos, com produções que discutem os países que integram a CPLP, especialmente, Moçambique, Guiné-Bissau e Angola; no Brasil, problematizamos a EJA na região nordeste, especialmente, a região do Maciço de Baturité, no estado do Ceará/BR.

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Published

2024-03-13

How to Cite

Ferreira, L. C. (2024). A escolaridade dos pais dos estudantes da educação de jovens e adultos em debate. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.AO04