Possibilities of approaching Carolina Maria de Jesus in Initial Teacher Training Courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO03

Abstract

This study investigated the didactic possibilities for initial teacher training courses based on the exploration of the legacy of Carolina Maria de Jesus. It had the following research objectives: to understand the relationships between the legacy of Carolina Maria de Jesus and its importance to understand the Brazilian social reality, in the contemporary context; to analyze curricular experiences centered on the life and work of Carolina Maria de Jesus within the scope of initial teacher training courses; evaluate the limits and potentialities of the narrative by and about Carolina Maria de Jesus for the development of teaching proposals in the context of initial teacher training. In order to achieve these objectives, the experience of the discipline “Education and New Information and Communication Technologies”, offered to students of the first period of the Pedagogy course at the Federal University of Alagoas, Campus Arapiraca, in the first calendar semester of 2022 was analyzed. adopted the work “Quarto de Despejo: diary of a favelada” as the backbone of the activities. Portfolios were generated that materialized in the form of blogs. These materials, as primary sources of data, were treated in the light of documental analysis. As a result, it was evidenced that it is possible, from Carolina's narrative, to tension the official curriculum in favor of a decolonial curriculum and to produce adapted teaching materials, in different media formats, for the development of anti-racist and anti-sexist teaching proposals.

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Author Biographies

Leila Kely dos Santos da Paz, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Graduada em Ciências Sociais pela Educamais. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) e especialista em Alfabetização e Letramento pela Universidade Cândido Mendes (UCAM) . Durante a graduação atuou no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência, da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (PIBID/CAPES) e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica, da Fundação de Amparo à Pesquisa de Alagoas (PIBIC/FAPEAL). Tem interesse em pesquisas sobre Ensino de Ciências e Matemática nos anos inicias; Formação de professores; Práticas didáticas de descolonização do currículo e Estudos sobre questões interseccionais de raça, gênero e classe. Participante do Grupo de Pesquisa em Educação em Ciências e Tecnologias Afro-Latino-Americanas (GP-ECITALA)

Charlline Vladia Silva de Melo, Universidade Federal do Ceará

Divulgadora Científica e Pesquisadora de Educação Museal e Jogos para o Ensino Interdisciplinar, Doutoranda em Ensino (RENOEN-UFC-2021), Mestre em Microbiologia Médica (CEMM-UFC-2015), Pós Graduanda em Divulgação Científica (IFRJ - 2023), Especialista em Docência e Tutoria em Educação a Distância e Ensino Superior (UNICA-2021), Especialista em Bioquímica e Biologia Molecular aplicada a Saúde (UECE-2010), Graduada em Pedagogia (UNINASSAU-2020), Graduada em Ciências Biológicas Lic. (UEVA-2008). Membro do REM - Brasil- rede de educadores em museus, GEPENCI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências - (UFC), Participa do projeto de extensão Brinquedos Terapêuticos (FAMED-UFC). Atualmente é Coordenadora de Projetos do Instituto de Proteção Ambiental do Ceará (INVIPA), Coordenadora e Formadora Educacional do Eixo Formação e Divulgação Cientifica do Instituto Nexos, Coordenadora Voluntária de Ensino e Divulgação Científica do Programa (CELULA- UFC). Docente de nível , médio, superior e técnico. Além de desenvolver pesquisas nas áreas de Espaços não formais de ensino, Educação e Gestão Ambiental, Formação Inicial e Continuada de Docentes e Montagem de espaços e laboratórios de Ciências.

Ivanderson Pereira da Silva, UFAL

É licenciado em Física (UFAL/2008) com Iniciação Científica no campo do Ensino de Ciências mediado por Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (PIBIC/CNPq - Ciclo 2007-2008). Possui Mestrado (UFAL/2010) e Doutorado em Educação (UFAL/2016) com pesquisas enfocadas na integração das TDIC ao Ensino de Ciências e na Formação de Professores/as de Física mediada por Interfaces da Internet. 

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Published

2023-11-03

How to Cite

Paz, L. K. dos S. da, Silva de Melo, C. V., & Silva, I. P. da. (2023). Possibilities of approaching Carolina Maria de Jesus in Initial Teacher Training Courses. Revista Diálogo Educacional, 23(79), 1409–1428. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO03