Desenvolvimento de metodologias e estratégias ativas de ensino com tic na formação de professores para o Ensino Superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.AO03

Abstract

This article presents the results of a qualitative research that investigated the adoption of methodologies and active strategies using information and communication technologies (ICT) in higher education, based on two categories of analysis: contributions to teaching practice and possibilities envisaged with the use of ICT. The approach used involved a study of multiple cases, in the discipline Methodologies of Higher Education with ICT (MESTIC), developed in the Master's and Doctorate in Education at the Federal University of Alagoas (UFAL). From the results achieved, the research indicates that the discipline expanded experiences with teaching practices, linked to the use of ICT for student training. Another result was the expansion of virtual possibilities for teaching as a way of re-signifying educational methodologies and strategies and the acquisition of technological resources for the development of teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Otávio Augusto de Oliveira Cardoso, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas - Campus do Sertão. Foi colaborador no Programa Residência Pedagógica - Subprojeto: Pedagogia (CAPES) pela mesma instituição. É Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Alagoas - Campus A. C. Simões (PPGE/UFAL) na linha de pesquisa em Aprendizagem Baseada em Games e Gamificação, pelo Grupo Comunidades Virtuais, orientado pelo Prof. Dr. Fernando Silvio Cavalcante Pimentel. É Doutorando em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), na Universidade Federal de Alagoas - Campus A. C. Simões, na linha de Pesquisa "Práticas Pedagógicas no Ensino de Ciências e Matemática", orientado pelo Prof. Dr. Luis Paulo Leopoldo Mercado.

Published

2024-03-13

How to Cite

Cardoso, O. A. de O., & Mercado, L. P. L. (2024). Desenvolvimento de metodologias e estratégias ativas de ensino com tic na formação de professores para o Ensino Superior. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.AO03