Qualidade de vida de professores da Educação Básica

dialogia com a complexidade e a ecoformação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS15

Abstract

The term quality of life is complex and multi-significant, but the World Health Organization has defined it as an individual's perception of their position in life, in the context of the culture and value system in which they live and in relation to their goals, expectations, standards and concerns (WHO, 1998). In the sphere of quality of life, the objective of this study was to analyze, via a systematic review in the Virtual Health Library (VHL), research with the WHOQOL-BREF instrument that addressed the perception of quality of life in Brazilian teachers of basic education in studies published in dialogy with the paradigm of complexity and eco-training as drivers for improving their quality of life. The investigation has a reflective and propositional theoretical-bibliographical framework, identifies a list of researches, analyzes them in dialogicity with the reference of complexity and innovates by proposing a differentiated training action to act on the nature of the problem. Because when analyzing the quality of life of basic education teachers, in the studies on screen, the physical domain and environment had the worst scores, consequently a higher level of dissatisfaction. Thus, eco-training, which constitutes an invitation to reencounter and to dialogue between the natural, the cultural, the social and the self, is an important transgressive action to revive the quality of life of basic education teachers, who, upon rediscovering the nature, the subjects in the eco-training activity, can rediscover themselves and rediscover others, being a potentiating source of biophilic affiliation and quality of life.

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Author Biographies

Ricelli Endrigo Ruppel da Rocha, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP)

Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador, SC, Brasil. Doutor em Ciências Biomédicas, e-mail: [email protected]

Nájela Tavares Ujiie, Universidade Estadual do Paraná, Campus de Paranavaí

Universidade Estadual do Paraná, Campus de Paranavaí (UNESPAR/PVAI), Paranavaí, PR, Brasil. Doutora em Ensino de Ciências e Tecnologia, e-mail: [email protected]

Caroline Elizabel Blaszko, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná -PUCPR (2020). Mestre em Ensino de Ciências e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná ?UTFPR (2014). Especialização em Educação Especial e em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de União da Vitória (FAFIUV). Graduação em Pedagogia. Docente colaboradora do Colegiado de Pedagogia na Universidade Estadual do Paraná - Campus de União da Vitória (UNESPAR/UV). Atua como professora no Mestrado Profissional em Educação Básica, na linha de pesquisa Cultura, Ensino, Saúde e Formação Docente. Tem experiência na área da docência e Psicopedagogia atuando com a Educação Infantil, Anos Iniciais, Sala de Recursos Multifuncional e na Secretaria Municipal de Educação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práxis Educativa (GEPPRAX) vinculado ao Curso de Pedagogia da UNESPAR/UV. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: teoria e prática (GEPE), vinculado ao CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação: Aprendizagem e Conhecimento na Prática Docente (PUCPR). Parecerista da Revista Ensino & Pesquisa da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Centro de Ciências Humanas e Educação. 

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Published

2023-08-15

How to Cite

Rocha, R. E. R. da, Ujiie, N. T., & Blaszko, C. E. (2023). Qualidade de vida de professores da Educação Básica: dialogia com a complexidade e a ecoformação. Revista Diálogo Educacional, 23(78), 1202–1215. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS15