As interfaces entre a subjetividade e a docência no curso de Psicologia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.AO01

Abstract

This article aims to understand the meanings of being a teacher in the Psychology course, in the construction of a relational teaching-learning space that goes beyond technical knowledge. It turns to the elucidation of elements of the constitution of the higher education teacher, including, the bonds built, seeking to apprehend the meanings constructed by the subjects. The theoretical framework is based on the understanding of subjectivity developed by González Rey and on the interpsychic and intrapsychic aspects proposed by contemporary Psychoanalysis. The methodology is qualitative as for the nature. The research was carried out with six professors of the Psychology course at Higher Education Institutions, public and private, from cities in the Triângulo Mineiro and Northwest of the state of São Paulo. For data collection, a semi-structured interview with an exploratory character was used. Data analysis was carried out according to the principles and procedures of the “Núcleos de Significação”, proposed by Aguiar and Ozella (2006, 2013). From the speeches of the participants, the pre-indicators were identified, grouped into indicators, which allowed the construction of four core meanings, one of which is dealt with in this article: “The constitution of subjectivity in affective bonds in the exercise of teaching in the Psychology course”, built from three indicators. In conclusion, it is understood that an individual subjectivity of the participating teachers was constituted, inseparable from a social subjectivity, predominating in the relationships aspects of love bonds, which produced recognition and identification

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Author Biographies

Maria Elcy Fernandes, Universidade de Uberaba

É graduada em psicologia pela UNITRI, MBA em Coaching, mestre em Educação pela Universidade de Uberaba. Tem experiência em atendimento psicológico na área clínica, individual e em grupos, em Instituições Públicas e Privadas e é membro efetivo do Centro de Estudo e Eventos Psicanalíticos de Uberlândia - CEEPU

Marilene Ribeiro Resende, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Possui Licenciatura em Matemática - Faculdades Integradas Santo Tomas de Aquino (1973), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1991) e doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007). Atualmente é professora titular da Universidade de Uberaba, na graduação e na pós-graduação (Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado), integrando a Linha de Pesquisa "Desenvolvimento Profissional, Trabalho Docente e Processo de Ensino-Aprendizagem". Atua como editora da Revista Profissão Docente (desde 2018), ligada ao PPGE/Uniube. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa, desde 2008. Membro das redes de pesquisa: REED/Rede (Internacional) de Estudos sobre Educação e Rede de Pesquisa Internacional sobre Desenvolvimento Profissional de Professores - RIDEP.

Published

2024-06-06

How to Cite

Fernandes, M. E., & Resende, M. R. (2024). As interfaces entre a subjetividade e a docência no curso de Psicologia . Revista Diálogo Educacional, 24(81). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.AO01