Monitoring in federal institutes

conceptions of integrated high school students and teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO01

Abstract

This paper discusses the conceptions of student monitors and teachers advisors of a federal institute, aiming to know monitoring through the eyes of those who experience it, or rather, to reveal what they understand about monitoring, how activities are developed, motivations to participate, the contributions offered and the ways of disseminating the program. Through a qualitative research of an explanatory descriptive nature, data were collected through interviews and analyzed from the perspective of content analysis. The data show that most participants understand monitoring as a help instrument that benefits some actors. For many, this help means “resolving doubts” from other students. They also understand that the only objective of the program is to support student learning, not perceiving monitoring as a possibility of extracurricular activity that collaborates with the full training of student monitors. It is concluded that it is not enough for actors to know about the existence of monitoring. It is also necessary to know the benefits, the possibilities offered, and understand it as an important instrument to support teaching, learning, permanence and success. Therefore, in addition to implementing a program, it is necessary to monitor it, disseminate it, evaluate it and discuss it reflexively, given its importance for Professional and Technological Education.

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Author Biographies

Rosiane Borges de Carvalho Lemos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

É licenciada em Pedagogia pelo Centro Universitário Toledo (Unitoledo) - Araçatuba/SP, especialista em Psicopedagogia pelo Centro Universitário de Campo Grande (Unaes) e mestra em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT/IFMS). É Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Campus Campo Grande, exercendo suas atividades na Faculdade de Computação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Claudio Zarate Sanavria, Instituto Federal de Mato Grosso do Sul

É bacharel em Análise de Sistemas e especialista em Engenharia de Websites pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), pedagogo pelo Centro Universitário da Grande Dourados (UNIGRAN), especialista em Gestão Escolar pela Universidade de São Paulo (USP), mestre em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) e doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). É professor, pesquisador e, atualmente, Diretor-Geral do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul (IFMS) - Campus Nova Andradina, onde também coordena o NIPETI (Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa, Estudo e Desenvolvimento em Tecnologia da Informação). Atua como secretário regional adjunto da Sociedade Brasileira de Computação (SBC), Regional MS. É docente do IFMS no Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e tem experiência na área de Educação e Ciência da Computação, abordando principalmente os temas: Educação Profissional e Tecnológica, Formação de Professores, Tecnologias Educacionais e Engenharia de Software.

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Published

2023-06-07

How to Cite

Lemos, R. B. de C., & Sanavria, C. Z. (2023). Monitoring in federal institutes: conceptions of integrated high school students and teachers. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 828–843. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO01