Learning pathway for higher education

a bibliometric study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO21

Abstract

Learning Pathway are didactic sequences defined by a teacher, aiming to guide the learning process of a certain topic, consisting of a resource suitable for use in Virtual Learning Environments. Therefore, for the good creation of these materials, it is important that the teacher is familiar with research that demonstrates the adoption of Learning Pathway and, thus, adapts the findings to their context. In this sense, the objective of the present study was to verify the profile of international scientific research, on Learning Pathway implemented in Virtual Learning Environments, for higher education, between 2013 and 2022. To this end, a bibliometric research was carried out on the Scopus platform. The year 2021 was the year with the largest amount of research. The most cited study was “Learning Analytics and Digital Badges: Potential Impact on Student Retention in Higher Education”. The areas of social sciences and computer science were those with the most work. It was noticed that each author in the sample published only 1 article on the subject and that Portugal and Germany were the countries with the largest number of studies. In turn, English was the most used language in research. Regarding keywords, the most adopted were higher education, e-learning, learning paths, blended learning, credentials, digital badges, learning analytics, learning management systems, microlearning, online course, sustainability, making it possible to organize 4 main lines search based on the networks that exist between them and the other keywords.

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Author Biographies

Nadielli Maria dos Santos Galvão, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda em Educação (PPGED/UFS), Mestre em Ciências Contábeis (PPGCC/UFPE), Especialista em Didática, docência e tutoria na Educação a Distância (UNIT), Bacharel em Ciências Contábeis (UFPE). Professora da Universidade Federal de Sergipe, no curso de Ciências Contábeis, campus de Itabaiana (UFS/ITA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Informática na Educação (GEPIED) e do Grupo Gestão da Informação e Evidenciação Contábil (GIEC). Linhas de pesquisa - CONTABILIDADE: Transparência, Análise de informações contábeis, Análise de Indicadores Contábeis, Educação Contábil. EDUCAÇÃO - Objetos digitais de Aprendizagem, Metodologias Ativas no Ensino Superior, Cibercultura e Educação.  (Texto informado pelo autor)

Henrique Nou Schneider , Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Sergipe (1985), mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Campinas (1989) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002), na área de Mídia e Conhecimento. Atualmente é professor da Universidade Federal de Sergipe e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe . É avaliador de cursos de graduação junto ao INEP/MEC. É Presidente do Comitê Gestor da Rede COMEP/RNP em Sergipe (Rede MetroAju). Foi Coordenador do Comitê Gestor Institucional de Formação Inicial e Continuada de Profissionais do Magistério da Educação Básica (COMFOR/MEC/UFS) de 2014 a 2016. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Ciência da Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: informática educativa, interface humano-computador, banco de dados, engenharia de software, sociologia e filosofia da Internet, educação e educação a distância, pensamento complexo e pensamento computacional.

Published

2023-11-03

How to Cite

Nadielli Maria dos Santos Galvão, & Henrique Nou Schneider. (2023). Learning pathway for higher education: a bibliometric study. Revista Diálogo Educacional, 23(79), 1706–1722. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO21