Recontextualization, digital culture and women scientists – scientific dissemination, made by undergraduates in Physics, on Instagram

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.AO04

Abstract

This work seeks to present the results about the process of producing scientific dissemination content for social networks, in this case, for the Instagram profile “Tem Física Aí?”. This content production, which was carried out by undergraduate students of the Supervised Internship IV discipline, of the Physics Degree course at UFPE/CAA, belonged to the theme of the contributions of women scientists to Science and was analyzed from the theoretical context of the which is understood by scientific dissemination and by recontextualization of the discourse – according to Bernstein (1996). The research used a qualitative methodology, fitting, according to the literature, in a case study. After analyzing the data collected, from the materials produced by the undergraduates, it was possible to obtain an understanding of how the process of recontextualization of knowledge occurs in the production of this science dissemination content, when the environment used for this is Instagram, and it was possible to answer also to some other objectives, such as identifying the methodologies or even identifying the strategies used by the undergraduates in the production and recontextualization of the content. The results obtained show the specific characteristics of this form of scientific dissemination, carried out in a social network, also showing the presence of markers that indicate the recontextualization of the discourse, such as the presence of regulatory discourse and instructional discourse in the final discourse produced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana Gabrielle Barbosa Luna, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela UFPE/CAA, licenciada em Física pela UFPE/CAA (2019). Já fui monitora das disciplinas de Introdução à Física (2015.1) e de Física Experimental I (2016.2) durante a graduação, fiz parte também do Subprojeto Interdisciplinar - PIBID (de abril de 2017 a fevereiro de 2018) em turmas do 9º ano do Ensino Fundamental. Fui bolsista do PIBIC , com o projeto de pesquisa intitulado "Estudo analítico e computacional de medidas harmônicas na caracterização fenômenos de transporte de spins gerados por acoplamento spin-órbita em heteroestruturas magnéticas", pertencente à subárea de Física da Matéria Condensada (de junho de 2018 até Julho de 2019).

Ernesto Arcenio Valdés Rodriguez, Universidade Federal de Pernambuco

Professor Associado da UFPE, atua na área de Ensino de Física do Núcleo de Formação Docente do Centro Acadêmico Agreste. Doutor em Física pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduado em Física pela Universidade de Oriente de Cuba.

João Eduardo Fernandes Ramos, Universidade Federal de Pernambuco

Professor na Universidade Federal de Pernambuco, Campus Agreste - Caruaru - PE. Doutor e mestre em Ensino de Ciências na modalidade Ensino de Física pela USP e licenciado em Física pela UFPE. Atuei como professor de Física da graduação na Universidade de Sorocaba (UNISO), onde ministrei aulas, teóricas e de laboratório, para os cursos de Física e Engenharia, e atuei também como professor substituto no Instituto Federal campus São Paulo (IFSP). Já atuei como professor substituto na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus Rio Claro - SP, ministrando as disciplinas de Estágio Supervisionado e Metodologia do Ensino de Ciências (2012 - 2015). Tenho como interesses de pesquisa o estudo das possibilidades didáticas da aproximação entre a arte e a ciência. Tenho experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Física, onde venho atuando, principalmente, nos seguintes temas: experimentação didática, instrumentação para o ensino, leitura e literatura no ensino de física, humor na ciência e formação inicial de professores.

References

ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul/dez 2013. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p95-103.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico – Classe, Códigos e Controle. v. 4. Petrópolis: Vozes, 1996.

BOUCHERVILLE, G. C.; BORGES, E. M. Transposição do saber e cultura digital. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 15., 2018, Natal.

BUENO, W. C. Comunicação científica e divulgação científica: aproximações e rupturas conceituais. Inf. Inf., Londrina, v. 15, n. esp, p. 1-12, 2010. DOI: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1espp1.

CARVALHO, M. G. CASAGRANDE, L. S. Mulheres e Ciência: desafios e conquistas. Revista Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 20-35, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.5007/1807-1384.2011v8n2p20.

CHASSOT, A. A ciência é masculina? É, sim senhora! Contexto e Educação, n. 71/72, p. 9-28, jan./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2004.71-72.9-28.

CUNHA, M. B. GIORDAN, M. A divulgação científica como um gênero de discurso: Implicações na sala de aula. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7, 2009, Florianópolis. 2009. p. 1-11.

LORDÊLO, F. S. PORTO, C. M. Divulgação científica e cultura científica: conceito e aplicabilidade. Revista Ciência em Extensão, v. 8, n. 1, p. 18, 2012. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/515/632.

SILVA, F. C. Reflexões sobre o fazer científico e o papel da linguagem no discurso da divulgação do conhecimento. Revista Matraga, Rio de Janeiro, v. 26, n. 47, p. 338-359, mai/ago 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/matraga.2019.39211.

TEM FÍSICA AÍ. 2021. Instagram (@temfisicaai). Disponível em https://www.instagram.com/temfisicaai/. Acesso em: 05 mai. 2022.

TRAXLER, J. Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ. The International Review of Research in Open and Distance Learning. Reino Unido, v. 8, n. 2, p. 1-12, jun. 2007. DOI: 10.19173/irrodl.v8i2.346.

VALÉRIO, M.; BAZZO, W. A. O Papel da Divulgação Científica em Nossa Sociedade de Risco: Em Prol de uma Nova Ordem de Relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade. CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, 33., 2005, Campina Grande, 2005. 11 p.

Published

2023-08-15

How to Cite

Barbosa Luna, L. G., Rodriguez, E. A. V., & Ramos, J. E. F. (2023). Recontextualization, digital culture and women scientists – scientific dissemination, made by undergraduates in Physics, on Instagram. Revista Diálogo Educacional, 23(78). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.AO04