Desafios e possibilidades na pesquisa com crianças

sob a perspectiva de quem investiga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS10

Abstract

This paper, whose theme is research into children, introduces data collected throughout an investigation which used interactional ethnography and participant observation and was carried out from 2017 to 2019. It aimed at analyzing literacy practices conducted by a Bible study group in the Pentecostal Church named Casa da Oração located in a rural community in Rio Grande do Sul (RS) state, Brazil. This text focuses on the researcher’s perspective in order to identify challenges, possibilities and negotiations in the empirical field which were described in field diaries. Some issues discussed by the text are negotiations and adjustments which were conducted throughout the whole observation; children’s clues to the researcher’s acceptance and rejection; and movements between theory and reality to know and understand the phenomenon under investigation with no prejudice. The researcher underwent a cultural shock since the pentecostal practices caused estrangement. Children’s utterances enabled to understand how they think, feel and value some cultural aspects which are shared with adults in their context. Meanings they attribute to words are usually connected to the context of the Pentecostal Church which the children experience in their everyday life. Children have a posture of evangelizers and express what they experience in the Bible study group.              

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Author Biographies

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora Associada no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande, FURG. Doutora em Educação.

Eneusa Mariza Pinto Xavier, Universidade Federa de Pelotas

Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Pelotas, na linha de História da Educação e filosofia. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande (2019), vinculada à linha de Formação de Professores e Práticas Educativas. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande (2015). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento - GEALI. Atuou como pesquisadora no Programa de Extensão Educação e Memória- Educamemória - Furg no ano de 2015. É professora de Anos Iniciais e Educação Infantil, atualmente exercendo suas funções como diretora na Escola Municipal de Ensino Fundamental Brasilino Patella. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Pentecostalismo, Letramento ( práticas), pesquisa com crianças e  etnografia.

Eduardo Arriada, Universidade Federal de Pelotas.

 

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica - PUC de Porto Alegre. Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professor associado da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Atua no Programa de Pós-graduação. Vinculado ao Centro de Estudos e Investigação em História da Educação. Coordena o Centro de Documentação - CEDOC.

 

Published

2023-03-21

How to Cite

Medeiros Nogueira, G., Pinto Xavier, E. M., & Arriada, E. (2023). Desafios e possibilidades na pesquisa com crianças: sob a perspectiva de quem investiga . Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS10