Teaching Professionality in curricular policies for Preschool Education in Brazil:

Caregiver? Teacher? Caregiver-teacher?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.AO06

Abstract

This paper investigates from the perspective of the Political Theory of Discourse, by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, the discursive articulations of different agents and organizations that, in Brazil, disputed hegemony about the educational professionality for Preschool Education in the context of production of the National Curriculum Guidelines for Preschool Education – DCNEI (BRASIL, 2009) and the National Curriculum Guidelines – BNCC (BRASIL, 2018). As a research strategy, discursive formations were used, bringing out the contingencies that made possible the constitution of certain discourses in the face of an antagonistic exterior. It is assumed that multiple discursive formations about childhood, of teaching being and acting, it let traces in these documents, highlighting the precarity of senses that stabilized, being, however, impossible the fixation of a specific sense and last of this teaching and its professional education, by the existence of other renunciative that disputed hegemony, threaten and antagonize in the political processes. One bets in the decentralization of individuals. Children and teachers of Preschool Education exist through the relations that stablish among them, always in specific contexts. The idenfications are constructed and reconstructed in specific and mutable contexts. They are constituted in hybrid and juxtaposed processes, dynamically and fluidly built. Studying curricular policies from this discursive approach made it possible to displace the articulations of meanings and the reconfiguration of instituted teaching modes, destabilizing structures seen as stable.

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Author Biographies

Juliana Diniz Gutierres Borges, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel (Bolsista Capes), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (Bolsista Capes) e Graduada em Pedagogia pela mesma Universidade. Atua como professora do Instituto Federal do Rio Grande do Sul no campus Bento Gonçalves, em componentes curriculares da área de Pedagogia. Tem experiência na Educação Básica, atuando como professora de Educação Infantil da Rede Municipal de Rio Grande/RS (2014-2019), e no Ensino Superior, como professora auxiliar do Instituto de Educação/FURG (2016-2018), professora e tutora nos cursos de Pedagogia e História-Licenciatura EaD/FURG (2014-2017). É integrante do Grupo de Estudos sobre Docência e Educação Básica: Currículo, Políticas e Profissionalização Docente - GEDB, da UFPel. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: história da Educação, educação pré-escolar, atendimento aos bebês e crianças bem pequenas, currículo e formação docente.

Maria Manuela Alves Garcia, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Maria Manuela Alves Garcia é Professora Titular, aposentada, da Universidade Federal de Pelotas, atuando como professora colaboradora nos cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação dessa mesma Universidade. Com Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Pós Doutorado na Universidade de Wisconsin, Madison, E.U.A., sob a supervisão de Thomas Popkewitz, entre 2006-2007. Tem experiência de ensino, pesquisa e extensão no campo da formação de professores, tendo larga experiência na pós-graduação e como orientadora de mestrado e doutorado na área de educação. Possui várias publicações na forma de livros, capítulos de livros e artigos especializados em periódicos científicos e realiza trabalhos como consultora para periódicos e eventos do campo educacional. É pesquisadora do CNPQ, com bolsa de Produtividade em Pesquisa desde 2015. Realiza investigações no campo da pedagogia, do currículo e da formação de professores, interessando-se sobretudo pelos discursos pedagógicos e curriculares e suas transformações no tempo e na relação com a docência.

Published

2023-03-21

How to Cite

Diniz Gutierres Borges, J., & Alves Garcia, M. M. (2023). Teaching Professionality in curricular policies for Preschool Education in Brazil: : Caregiver? Teacher? Caregiver-teacher?. Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.AO06