Ética na pesquisa com crianças

investimentos teóricos, reflexões e desafios em investigações na Educação Infantil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS01

Abstract

From the perspective of the field of Social Studies of Childhood, this paper results from state-of-knowledge research that aims to analyze the ethical discussions present in research involving children in Early Childhood Education. To this end, the article presents an analysis of studies carried out in the Graduate Program in Education, in the Childhood Studies research line, at the Federal University of Rio Grande do Sul (Brazil), from 2006 to 2021. The research corpus consists of 32 studies, of which 6 are doctoral dissertations and 26 are master’s theses. To analyze the material, content analysis procedures were used, making it possible to define the following analytical units: research contextualization (presentation of the research field and participants); ethical framework (discussions about institutional agreement, informed consent, children’s informed assent and degree of participation); researcher’s reflexivity (information about entering the field, research development, leaving the field, and research feedback). With the analyses, it was possible to deduce the indispensability of discussing in detail the ethical agenda in research involving children; the relevance of discussions about research methodologies as ethical choices; the importance of affirming children as social actors in their own right in research, as well as the researcher’s ethical reflexivity throughout the research process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Saballa de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Professor da área de Educação Infantil na Faculdade de Educação da UFRGS e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS na Linha de Pesquisa Estudos sobre Infâncias. Líder do CLIQUE/CNPQ/UFRGS - Grupo de Pesquisas em Linguagens, Currículo e Cotidiano de Bebês e Crianças Pequenas.

Nathalia Scheuermann dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Doutoranda em Educação na Linha de Pesquisa Estudos Sobre Infâncias no PPGEDU/UFRGS. Membro do CLIQUE/CNPQ/UFRGS - Grupo de Pesquisas em Linguagens, Currículo e Cotidiano de Bebês e Crianças Pequenas.

Lisiane Rossatto Tebaldi , Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Doutoranda em Educação na Linha de Pesquisa Estudos Sobre Infâncias no PPGEDU/UFRGS. Membro do CLIQUE/CNPQ/UFRGS - Grupo de Pesquisas em Linguagens, Currículo e Cotidiano de Bebês e Crianças Pequenas.

Published

2023-03-21

How to Cite

Carvalho, R. S. de, Santos, N. S. dos, & Tebaldi , . L. R. (2023). Ética na pesquisa com crianças: investimentos teóricos, reflexões e desafios em investigações na Educação Infantil. Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS01