Reflections on interviewing from the perspective of craftsmanship

dialogues with teachers/researchers on Early Childhood Education and Didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS16

Abstract

This article presents methodological reflections focusing on interviews, a recurrent procedure in research with a qualitative approach. From a doctoral research experience about the relations between Early Childhood Education and Didactics, we discuss processes experienced in the interviews with four Brazilian professors/researchers and ten Italians who participated in the study. The work is based on Sennett's perspective (2015a) about artesania, dialoguing with theoretical-methodological understandings about interviewing as a dialogical movement of openness in a handmade making, as proposed by Mills (2009), Caramés Boada (2010) and Contreras Domingo and Lara Ferré (2010). The methodological reflections are organized in two axes: the first versifies with the power of encounter, of dialogue and the sharing of ideas and knowledge that can happen in the interview, highlighting the importance of listening in an ethical and respectful way; the second one, discourses the flexibility in the interviewing process and how much the conducted interviews feedback the next ones and, consequently, resize the directions of the investigation. It is considered that the act of interviewing, woven into a handmade doing, is an experience that can be formative for the interviewer and significant for the interviewee, because in the dialogical exercise of research there is an exchange of ideas and knowledge that promote resignifications. When interviewing teachers/researchers of Early Childhood Education and Didactics, the positions occupied by the research participants and their different points of view are evidenced, putting on the agenda a theme that has been made invisible, moving thoughts and promoting dialogue.

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Author Biographies

Carolina Gobbato, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

É Professora Adjunta na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Uergs). Possui Doutorado e Mestrado em Educação (2011), Especialização em Educação Infantil articulações com o Ensino Fundamental (2008) e Graduação em Pedagogia/Licenciatura Plena (2007) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Claines Kremer, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UFRGS)

É Doutoranda em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na linha de pesquisa de Estudos sobre Infâncias e Mestra em Educação (2019) pela mesma universidade. Possui Especialização em Coordenação Pedagógica e Supervisão Escolar (2020) pelo Instituto Maris. É graduada em Pedagogia (2016) pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Tem experiência como professora e coordenadora pedagógica em escolas de Educação Infantil.

Maria Carmen Silveira Barbosa, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1983), especialista em Alfabetização em Classes Populares pelo GEEMPA (1984) e em Problemas no Desenvolvimento Infantil pelo Centro Lidia Coriat (1995), mestre em Planejamento em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987), Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000) e Pós-doutora pela Universidade de VIC Espanha (2013). Atualmente é Professora Titular aposentada na Faculdade de Educação.

Published

2023-03-21

How to Cite

Gobbato, C., Kremer, C., & Silveira Barbosa, M. C. (2023). Reflections on interviewing from the perspective of craftsmanship: dialogues with teachers/researchers on Early Childhood Education and Didactics. Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS16