Research with children and adults in early childhood education: ethical, conceptual and methodological challenges

desafios éticos, conceituais e metodológicos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS14

Abstract

This article problematizes challenges from investigative paths in ethnographic research carried out with children in the collective context of early childhood education. The problematization takes place by placing in dialogue methodological paths followed in two researches with children and three thematic categories that make up the ethnographic researches with children pointed out by Christensen (2004): a) the dialogical processes of access to “children's communication cultures”; b) the recognition and statutory relationships inherent to the adult researcher, and; c) power relations. The article, at first, discusses the thematic category that involves relationships with children and access to their contexts and cultures of communication. In a second moment, it deals with the recognition and statutory relationships inherent to the adult researcher and the challenges of these relationships. Finally, it brings reflections on power relations, having as its main starting point to project a relationship as symmetrical as possible, based on the definition of ethical symmetry, whether in relationships with children or adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcia Buss-Simão, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora na Universidade Federal de Santa Catarina no Departamento de Estudos Especializados em Educação - UFSC/EED. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005-2007) na linha de pesquisa Educação e Infância. Possui Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993).

Juliana Schumacker Lessa, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutora em Educação (2015-2019), na linha de pesquisa Sociologia e História da Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC), com período sanduíche no Programa Doutoral da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto/Portugal (FPCEUP). Mestre em Educação (2011) na linha de pesquisa Educação e Infância e graduada em Pedagogia (2008) pela UFSC. Atua na formação inicial e continuada de professores de educação infantil. Atualmente, é professora do Departamento de Pedagogia da Universidade do Estado de Santa catarina (FAED/UDESC), ministrando disciplinas de Estágio Curricular Supervisionado, e de Educação e Infância. 

Published

2023-03-21

How to Cite

Buss-Simão, M., & Lessa, J. S. (2023). Research with children and adults in early childhood education: ethical, conceptual and methodological challenges: desafios éticos, conceituais e metodológicos. Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.DS14