Cinema and education

teaching narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO07

Abstract

This text deals with a discussion, which starts from the statements of four teachers of the Basic Education, interviewed during the research of Master in Education of one of the authors. The questions and implications of these results, lead us to think about the relationship between cinema and teaching, as a space for the production of experiences of self and subjectivities. Therefore, we look at the work of Michel Foucault, when the author reflects ethics as practices of himself and practices of truth, - evidencing the freedom of the subject at the expense of imprisonment processes. Without abandoning the legacy of his work, his Discourse Analysis, we found a key to reading supported by the relations between subject and truth, mediated and constructed by the practices of the self, above all, taken from the notion of self-care. Thus, we bring to the surface the problems of truth, ethics and aesthetics in education, as a space to think about the narrative of Brazilian teachers, in a context in which the curriculum, the time in the classroom and the teaching life cannot be viewed separately. Finally, we observe the conditions of possibility of stressing the place reserved for cinema in teaching and school planning.

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Author Biographies

Daniela da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora no curso de Jornalismo, na Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó), nas disciplinas de Teorias da Comunicação II, Filosofia e Trabalho de Conclusão de Curso II. Doutoranda em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq; Mestre em Educação e Graduada em Jornalismo pela Unochapecó. No desenvolvimento de sua dissertação, contou com bolsa integral da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Possuí experiência em apresentação e produção de TV universitária; como cineclubista e em projetos de extensão. Entre suas principais publicações: discussões voltadas para a sensibilização audiovisual na educação e os diálogos entre os processos de criação da arte e a formação.

Tania Mara Zancanaro Pieczkowski, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF); Graduada em Pedagogia, especialista em Educação Especial e em Docência na Educação Superior pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ); Diretora de Ensino na Unochapecó no período de 2009 a 2016.  Professora, pesquisadora e, atualmente, coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Mestrado em Educação (Unochapecó); integrante da Linha de Pesquisa Diversidade, interculturalidade e educação inclusiva; líder do Grupo de pesquisa Diversidades, educação inclusiva e práticas educativas (Unochapecó); integrante dos grupos de pesquisa Ensino e Formação de professores (Unochapecó); e Práticas Educativas e GEPE- Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão (UFSM). Autora e organizadora de livros, autora de capítulos de livros e de artigos científicos publicados em periódicos Qualis Capes.

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Published

2023-06-07

How to Cite

Silva, D. da, & Pieczkowski, T. M. Z. (2023). Cinema and education: teaching narratives. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 913–928. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.AO07