Estilos de ensino

definições, características e possibilidades para a formação docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.AO02

Abstract

This article presents and analyzes the main findings of studies focused on teaching styles, to discuss the relevance and implications of this construct for teacher education. For this purpose, a bibliographic research was carried out based on the writings of Dunn and Dunn (1979), Fischer and Fischer (1979), Conti (1985), Mosston and Ashworth (1990), Grasha (1994), Heimlich and Norland (2002), Geijo (2009), Banas (2013) and Portilho et al. (2017), which sought to discuss the limits and possibilities of teaching styles and their impacts on the teaching-learning process. Definitions, elements, and characteristics of teaching styles, along with some typologies and ways of evaluating styles are presented. The studies showed that there is a variety of typologies of teaching styles, each depending on the main objective of the research in question. Some authors advocate aligning teachers' teaching styles with students' learning styles; others support the need for constructive friction between styles. In addition, studies have indicated that teaching styles have an impact on students' performance, attitudes, and behavior and help understand how teachers' beliefs and values interfere with their teaching stances. In the conclusion, we argue that teaching styles can be expanded or modified through a process of collaborative reflection. Besides, we believe that the teaching style can be seen as an important variable to be considered in the teacher's education process.

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Author Biographies

Jerson Sandro Santos de Souza, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Possui Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2013) e Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela mesma instituição (2017). É professor efetivo da Secretaria Municipal de Educação de Manaus (SEMED-Manaus) e da Secretaria de Estado de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC-AM). Atualmente, é doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), na linha de pesquisa Formação e Práxis do Educador Frente aos Desafios Amazônicos.

Suely Aparecida do Nascimento Mascarenhas, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Titulação acadêmica e vinculação institucional atual: Graduação em pedagogia, UNIR, Brasil, 1987; Doutorado em Diagnóstico e Avaliação Educativa/Psicopedagogia, Universidade de La Coruña, Espanha, 2004. Atuação profissional como professora 1981-2006 (Educação Básica), 2006-atual (Educação Superior), Universidade Federal do Amazonas, UFAM, Instituto de Educação Agricultura e Ambiente, IEAA, graduação e pós-graduação (PPGE-UFAM e PPGECH/UFAM).

Published

2023-08-15

How to Cite

Souza, J. S. S. de, & Mascarenhas, S. A. do N. (2023). Estilos de ensino: definições, características e possibilidades para a formação docente. Revista Diálogo Educacional, 23(78). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.AO02