Caminhos para a formação integrada por meio de princípios agregados à curricularização da extensão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS05

Abstract

The National Education Plan - PNE foresees the implementation of extension actions in at least 10% of the total student curricular workload, initiating a national movement of extension curricularization. From this, this text seeks to understand how this process has been proposed and implemented in a Campus of the Instituto Federal Farroupilha, based on the concepts of extension, integral formation and integrated curriculum contained in its formal documents and extension projects proposed. Being of a qualitative nature, elaborated from bibliographical and documentary research, it searches and analyzes empirical data, by the Discursive Textual Analysis of projects and interviews, organized in a semi-structured way, with coordinators of extension projects, selected from the Frederico Westphalen campus /RS. The extension curricularization process, as well as the materialization of the integrated curriculum, are processes that are under construction, collectively and gradually, both have mutual contributions, as they evidence and are based on common precepts, according to explicit categories: dialogic interaction; interdisciplinarity, integration and interprofessionality; inseparability between teaching, research and extension and impact and social transformation.

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Author Biographies

Leandro Adriano Ilgenfritz, Instituto Federal Farroupilha (IFFar)

Mestre em Educação.

Adão Caron Cambraia, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha

Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha desde 2011. Graduado em Informática (UNIJUÍ) e Pedagogia (UFSM). Meste e Doutor em Educação pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Especialista em Informática aplicada à Educação pela Universidade de Passo Fundo.

Sandra Elisabet Bazana Nonenmacher, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Farroupilha

Graduada em Ciências – Licenciatura Curta de 1º Grau (1985) e em Ciências – Licenciatura Plena Habilitação em Física (1987) pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2000) e Doutora em Educação em Ciências pela UFRGS (2014).

Published

2022-10-07

How to Cite

Ilgenfritz, L. A., Caron Cambraia, A., & Elisabet Bazana Nonenmacher, S. (2022). Caminhos para a formação integrada por meio de princípios agregados à curricularização da extensão. Revista Diálogo Educacional, 22(74). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS05